Prvé informácie z ministerstva: Súťaž na prevádzku trate Žilina - Rajec už čoskoro
Už pred rokom informovalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR o svojom zámere ponúknuť niektoré lokálne trate súkromným prevádzkovateľom. Zámer sa týka aj prevádzky trate Žilina - Rajec.
Už začiatkom septembra 2018 informovala hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR Karolína Ducká o krokoch rezortu dopravy, ktorý podľa nej spravil všetky potrebné kroky na spustenie liberalizácie železničnej dopravy na Slovensku. Zverejnil vtedy v Úradnom vestníku Európskej únie všetky tri trate, o ktoré v roku 2019 budú môcť súťažiť dopravcovia. Štát si podľa Duckej sľubuje výhodnejšie podmienky, dostupnejšiu dopravu a najmä kvalitnejšie služby pre cestujúcich. Práve získané skúsenosti nastavia ďalšie procesy, ako bude fungovať železničná doprava u nás v budúcnosti.
Historicky prvé tendre na prevádzku verejnej osobnej dopravy budú v roku 2019 na tratiach Žilina – Rajec, Košice – Moldava nad Bodvou a Bratislava – Komárno. Všetky patria z hľadiska každodenného cestovania k vysoko vyťaženým. Ministerstvo dopravy chce transparentnou verejnou súťažou umožniť, aby sa o prevádzku na nich mohlo uchádzať široké spektrum dopravcov, teda malých aj veľkých.
„Záleží nám na tom, aby celý proces prebehol bez zbytočných chýb, a aby súťaž priniesla predovšetkým výhody ako dostatok kapacity a prilákala do vlakov ďalších cestujúcich. Zároveň nám ukáže reálny pohľad, či to bolo správne rozhodnutie a v liberalizácii ďalších tratí budeme pokračovať,“ uviedol minister dopravy Arpád Érsek.
Podľa najnovších informácií z MDaV SR je predpoklad vyhlásenia súťaže na trať Žilina – Rajec apríl 2019. „Zámerom je, aby dopravca začal obsluhu trate Žilina – Rajec od 1.1.2020. Podmienky, ktoré bude musieť spĺňať, budú predmetom súťažných podkladov a preto ich v tejto chvíli ešte nemôžeme zverejňovať,“ uviedla Ducká.
Presunutie prevádzky Rajeckej Anče do súkromných rúk by podľa hovorkyne MDaVSR Karolíny Duckej malo znamenať zatraktívnenie dopravy vlakmi a cestujúcich by malo pribúdať. „Preto bude obsahom súťaže aj samotný rozsah vlakov a rovnako aj cestovný poriadok je pripravovaný na rôzne prevádzkové koncepty, kde sa už s predpokladaným nárastom frekvencie cestujúcich počíta a z nej sa bude odvíjať aj zvyšujúci sa počet vlakov. Detaily však môžu byť zverejnené až v rámci súťaže,“ dodala na záver Karolína Ducká.
Kým nie sú výsledky liberalizačného procesu známe, štát nateraz využije možnosti európskej legislatívy a na zostávajúce trate si objedná verejnú osobnú dopravu priamym zadaním. Aktuálne ide o trate zazmluvnené Železničnou spoločnosťou Slovensko. Zmluva na prevádzkovanie verejnej osobnej dopravy sa spoločnosti končí v roku 2020.
Foto: ilustračné
Dajte LIKE na našej FB stránke a máte vždy čerstvé info zo ŽILINY a okolia
Zviezli ste sa už niekedy? :-)