Obmedzenie parkovania na sídliskách? Nespokojné komentáre Žilinčanov, reakcia radnice

Nedávno sme vás informovali o zmenách v organizácii parkovania na troch najväčších žilinských sídliskách. Reakcie obyvateľov na seba nenechali dlho čakať.

Soňa Vanovčanová
Ilustračný obrázok k článku Obmedzenie parkovania na sídliskách? Nespokojné komentáre Žilinčanov, reakcia radnice
Foto: Soňa Vanovčanová / Zdroj: zilina.dnes24.sk

Ako sme vás nedávno informovali, žilinská radnica pripravila zmenu organizácie dopravy na sídliskách Vlčince, Solinky a Hájik. Tá sa týka parkovania dodávok a nákladných vozidiel, ktorých dĺžka presahuje päť metrov. Obmedzenie už platí a mesto osadilo nové dopravné značenie na vstupných komunikáciách.

Už po zverejnení článku na facebookovej stránke Žilina24 na seba reakcie čitateľov nenechali čakať.

Problémom nie sú len dodávky

Svoju otázku smerom na žilinskú radnicu adresovala aj čitateľka, ktorá žiadala o informáciu, kde je možné zaparkovať firemné vozidlo s rozmermi nad 5 m, ktoré by podľa nariadenia malo parkovať v sídle firmy, ale nie je to možné. „Nakoľko nemáme prevádzku a sídlo firmy je na adrese trvalého bydliska, a práve sme zakúpili dodávku, nemáme kam inam auto odstaviť,“ uviedla Renáta Šlosárová, ktorá taktiež zisťovala, kde je možné dodávky na dotknutých sídliskách zaparkovať. Odpovede sa však, podľa vlastných slov, nedočkala.

Za väčší problém v súvislosti s parkovaním na sídliskách však považuje obyvateľka Hájika rodiny, ktoré vlastnia aj 2–3 autá, respektíve parkovanie firemných áut pri panelákoch vo všeobecnosti. Uvítala by vybudovanie nových parkovísk, respektíve záchytných parkovacích plôch pre dodávky alebo časové obmedzenie parkovania dodávok pri panelákoch. Pre redakciu Žilina24 tiež uviedla, že sťažností na reorganizáciu parkovania je viac a po komunikácii s poslancami mestského zastupiteľstva za problémom dotknuté sídliská by sa mala téma otvoriť na pondelkovom (24.9.) zasadnutí MZ.

Nariadením mesto nevyhovie každému

Ku problému sa za Mesto Žilina vyjadril Pavol Čorba, vedúci odboru tlačového a zahraničných vecí. Uviedol, že nedostatočná kapacita parkovacích miest na sídliskách si vyžaduje jednak systematický a tiež komplexný prístup zároveň. "Uvedené nariadenie zákazu parkovania vozidiel nad 5 m je jedným z opatrení, ktoré má negatívnu situáciu zmierniť, doplnil.

Za posledných 6 rokov pristúpilo mesto podľa Čorbu k dobudovaniu parkovacích miest tam, kde sa to ešte dalo bez zásahu do zelene. Následne sa otvorila diskusia ohľadne budovania parkovacích kapacít prostredníctvom budovania parkovacích domov. „Už niekoľko rokov mesto intenzívne odstraňuje vozidla nespôsobilé na prevádzkovanie, teda tzv. „vraky“. Napriek tomu, že je to mimoriadne náročný a zdĺhavý proces sa mnoho z týchto vozidiel podarilo odstrániť,“ popísal a skonštatoval, že situácia je naďalej negatívna, a preto mesto pristúpilo aj k tomuto kroku. Mesto si zároveň uvedomuje, že predmetné nariadenie nebude na prospech všetkých občanov, malo by však prispieť ku zlepšeniu situácie.

Regulácia bez výnimky

„Úžitkové vozidlá sú rozmermi väčšie ako bežne osobné vozidlá, a preto ich rozmery nevyhovujú rozmerom parkovacieho miesta, a to spôsobuje posúvanie vozidiel mimo parkovacích miest. Bavíme sa o lokalitách, ktorých primárna funkcia je rezidentská, to znamená, že primárne by tu mali parkovať vozidlá rezidentov, ktoré sa využívajú na prepravu osôb, teda kategórie M. Ostatné vozidlá, teda vozidlá kategórie N s dĺžkou presahujúcou 5 m musia parkovať na vlastných, respektíve inak dostupných parkovacích miestach,“ vysvetlil Čorba.

Mesto sa háji tým, že nie je povinné zabezpečovať parkovanie úžitkových vozidiel, ktoré sú primárne určené na podnikateľské účely. „Predpokladáme, že toto opatrenie prispeje k dostupnosti parkovacích miest najmä tým rezidentom, ktorí prichádzajú domov v neskorších hodinách, a práve kvôli úžitkovým vozidlám nemajú voľné parkovacie miesta,“ doplnil Čorba.
Krajným, ale efektívnym riešením, je podľa neho regulácia parkovania prostredníctvom spoplatnenia. „Avšak táto možnosť bola niektorými politikmi a občanmi v minulosti odmietnutá, a preto sa mesto snaží vyriešiť situáciu inými nástrojmi, napríklad aj takými regulatívmi. Samozrejme si uvedomuje, že týmto opatrením je časť obyvateľov negatívne zasiahnutá, no nie je možné vydávať žiadne výnimky. Uvažujeme budovať aj záchytné parkoviská na sídliskách tam, kde to dovolí územný plán,“ uzavrel Pavol Čorba.

Foto: ilustračné

Dajte LIKE na našej FB stránke a máte vždy čerstvé info zo ŽILINY a okolia

Zdroj: Dnes24.sk