Správy

Rizikové bralo pod hradom Strečno: Jeho sanácia má byť realizovaná do tohto termínu

Už niekoľko krát sme informovali o úplnej uzávierke cesty I/18 pod hradom Strečno. Dôvodom je inžinierskogeologický prieskum brala pod hradom. Na základe prieskumu sa vypracuje technický návrh riešenia jeho sanácie.

Ilustračný obrázok k článku Rizikové bralo pod hradom Strečno: Jeho sanácia má byť realizovaná do tohto termínu
Zdroj: TASR

Zlý stav skalnatého brala pod hradom Strečno, ktorý predstavuje hrozbu pre dopravu či ľudské životy, bude Ministerstvo životného prostredia SR vyhodnocovať do konca tohto roka. Informoval o tom minister životného prostredia Peter Žiga po nedeľnej kontrole prác na inžinierskoge­ologickom prieskume.

Bralo monitorujú od roku 1996

„Šesť horolezcov skúma priamo v teréne rozsah dilatácií, ktoré máme v rámci druhého skalného bloku. Druhý z celkovo štyroch blokov nebol ešte asanovaný. Výraznú anomáliu sme tu zaznamenali v minulom roku, kedy sa dilatácia posunula až o štyri milimetre, čo je pri takomto skalnom brale veľké číslo. Je to situácia, na ktorú musíme reagovať,“ povedal Žiga. Pripomenul, že stav brala sledujú dva novoosadené dilatometre, ktoré umožňujú on-line meranie pohybov. V rámci prieskumu tiež zrealizujú laserové merania a na základe výsledkov rozhodnú o postupe sanácie.

Masívne bralo pravidelne monitorujú od roku 1996, čo je podľa predsedu Žilinského samosprávneho kraja Juraja Blanára dôkazom toho, že ministerstvo životného prostredia pozoruje všetky lokality, ktoré môžu byť predmetom verejného ohrozenia. „Mňa teší, že sa k tomuto pristupuje absolútne profesionálne. Všetky veci, ktoré boli schválené na vláde v septembri, sa napĺňajú. Rovnako aj to, že sa snažíme, aby celý tento proces mal čo najmenší dopad na premávku pod bralom,“ povedal Blanár a dodal, že cesta prvej triedy I/18 je frekventovaná medzinárodná cesta, ktorá je po bratislavskom Prístavnom moste najvyťaženejšia. Počas prieskumu brala je cesta medzi Žilinou a Martinom úplne vylúčená, podľa Blanára naplánovali vylúčenie dopravy na tri víkendy, keď je najnižšia intenzita premávky.

Okrem diskontinuity merajú geológovia i potenciálne šmykové plochy, po ktorých dochádza k pohybu brala. „Mali by sme to za tie tri víkendy stihnúť, práce idú zatiaľ dobre, všetko závisí od počasia. Bralo je zvetrané a odpadávajú z neho úlomky,“ vysvetlil Miroslav Novotný, konateľ spoločnosti, ktorá vykonáva inžinierskoge­ologický prieskum.

900-tisíc na zlepšenie havarijnej situácie

Na základe prieskumu sa vypracuje technický návrh riešenia sanácie. Jej realizáciu plánujú do konca budúceho roka. V rámci sanačných prác by sa mali kotviť skalnaté previsy, sieťovať skalné bralo či betónovať skalné dutiny a trhliny. Odhadované náklady na zlepšenie havarijnej situácie vo výške viac ako 900-tisíc eur budú uhradené zo štátneho rozpočtu.

Mohlo by vás zaujímať:

Zlý stav brala pod Strečnom má vyriešiť sanácia: Z cesty pod hradom bude vylúčená doprava

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM