Problémy s parkovaním na žilinských sídliskách: Riešením má byť výstavba hromadných garáží a parkovacích domov!

Alternatívou k povrchovým parkoviskám, ktorá by riešila problematické parkovanie na žilinských sídliskách, by malo byť vybudovanie hromadných garáži a parkovacích domov. Vyplýva to z dokumentu, ktorý schválili žilinskí poslanci.

Igor Petrík
Ilustračný obrázok k článku Problémy s parkovaním na žilinských sídliskách: Riešením má byť výstavba hromadných garáží a parkovacích domov!
Zdroj: TASR

Výstavba hromadných garáži, či parkovacích domov a následná regulácia parkovania formou spoplatnenia, by mala byť riešením parkovania na žilinských sídliskách. Vyplýva to z dokumentu „Aktualizácia koncepcie riešenia statickej dopravy na sídliskách v meste Žilina,“ ktorým sa na pondelkovom zasadnutí zaoberali mestskí poslanci. Tento materiál zobralo zastupiteľstvo na vedomie, pričom je potrebné ho ďalej dopracovať po prerokovaní s dotknutou odbornou a laickou verejnosťou mesta.

Poslanec Peter Cibulka si ale myslí, že tento materiál v skutočnosti neprináša riešenie parkovania na sídliskách. „Regulácia a vytvorenie rezidentských zón nie sú riešením, keďže poznám svoj obvod, tak minimálne na Solinkách určite nie. Najprv musíme dostať koncepciu, ktorá ja založená na vybudovaní nových parkovacích miest a na to sa nesmie naväzovať kvalita regulácie, lebo tu je to spojené. Musíme pracovať s nejakým návrhom, ktorý ošetrí radikálnym spôsobom výstavbu nových parkovacích miest,“ povedal počas rozpravy Cibulka. Ako dodal, nesúhlasí s plošným spoplatnením parkovania v meste.

Podľa aktualizovanej koncepcie je situácia s parkovaním kritická na všetkých sídliskách, prioritne ale treba riešiť Solinky, Hájik a s časovým odstupom i Vlčince. Ako prvé pocítia zmenu v oblasti parkovania Solinky, a to výstavbou 1 – 2 hromadných garáži, či parkovacích domov a následnou reguláciou parkovania formou spoplatnenia.

Z koncepcie ďalej vyplýva, že pre nepriaznivú finančnú situáciu mesta je nutné riešiť reguláciu statickej dopravy na sídliskách formou PPP projektu. V prípade výstavby hromadných garáži a parkovacích domov sa mesto pokúsi využiť možnosti čerpania finančných prostriedkov z Integrovaného regionálneho operačného programu, či iného zdroja štrukturálnych fondov. Nie je vylúčené, že tento zámer bude realizovaný aj developerským spôsobom, čo mesto odbremenení od finančného vkladu a investor bude postavené garáže riešiť postupným odpredajom občanom. Z rozpočtu mesta bude financovaná prípravná a projektová dokumentácia.

Mestské zastupiteľstvo v máji 2013 schválilo Koncepciu riešenia statickej dopravy na sídliskách v Žiline. V júni toho roku schválilo návrh podmienok na vypracovanie súťažných podkladov na dodávateľa PPP projektu. Organizáciu parkovania zabezpečí spoločnosť, ktorá vyhrá verejné obstarávanie. Tiež výstavbu hromadných garáži, či parkovacích domov zabezpečí víťazný uchádzač verejného obstarávania. Tomu ale musí predchádzať vypracovanie projektových dokumentácii na jednotlivé zámery. Projektová dokumentácia na výstavbu hromadnej garáže, či parkovacieho domu musí byť v súlade s projektovou dokumentáciou na reguláciu statickej dopravy. Predpokladaný začiatok realizácie je naplánovaný na rok 2016.

Mohlo by vás zaujímať:

Čo vznikne na mestskom pozemku pri lesoparku Chrasť? Poslanci volajú po verejnej diskusii

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk