Po zime je v Žilinskom kraji 85 km ciest v havarijnom stave: Na opravy pôjde až 6 miliónov €!
Po najničivejšej zime desaťročia sú cesty v Žilinskom kraji v katastrofálnom stave. Samospráva odsúhlasila nákup nových infražiaričov, ktoré znižujú náklady na opravu výtlkov. Celkovo pôjde na opravy ciest 6 mil. eur.
Žilinskí krajskí poslanci včera odsúhlasili nákup ďalších troch infražiaričov, ktoré znižujú náklady na opravu výtlkov. Krajská samospráva sa chystá po zime zničené cesty opraviť za vyše šesť miliónov eur.
Viac ako tri milióny získala z eurofondov, 829-tisíc dostala ako účelovú dotáciu z ministerstva financií a zvyšok doloží z vlastného rozpočtu.
„Doprava je pre nás prioritou a v rámci možností chceme opraviť v prvom rade cesty I. triedy, pretože tie sú najfrekventovanejšie a robíme to pre štát. No a potom to bude sieť ciest II. triedy a na záver cesty III. triedy, kde predovšetkým berieme do úvahy vyťaženosť týchto ciest,“ povedal predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár.
Najničivejšia zima
Žilinský samosprávny kraj hlási najničivejšiu zimu desaťročia a až 85 kilometrov ciest v havarijnom stave. Okrem rekordného počtu mrazivých a ľadových dní sa pod zničené cesty podpísalo časté striedanie mínusových a plusových teplôt.
„Sú to úseky, na ktorých dochádza k degradácii vozovky, veľkým výtlkom a poškodeniam. Tie odstránime opravou výtlkov a časti s najväčšími poškodeniami celkovou úpravou. Predpokladaný náklad zo všetkých zdrojov by mal byť viac ako 6 miliónov eur. Najhoršie úseky sú skoro vo všetkých regiónoch, ale najviac postihnuté sú Kysuce, Orava a Liptov,“ uviedol riaditeľ Odboru dopravy Úradu ŽSK Ivan Mokrý.
Nákup infražiaričov
Žilinskí krajskí cestári budú podľa Blanára opravovať výtlky aj po večeroch a cez víkendy, pomôcť im majú na Slovensku ojedinelé infražiariče. Keramické platne vykurované propánom znižujú náklady na opravu výtlkov, o polovicu skracujú čas opravy a predlžujú životnosť zaliateho výtlku.
„S infražiaričom netreba zarezávať povrch, nahriaty asfalt sa rozleje a s okolím vytvorí na povrchu cesty celistvú hmotu. Veľká výhoda je, že nevznikajú škáry, cez ktoré do vozovky vniká voda a mráz by tak nemal povrch cesty porušiť. Garancie dodávateľa sú tri roky a je to o jednu tretinu lacnejšie oproti mobilnému recyklátoru asfaltu,“ vysvetlil riaditeľ žilinskej krajskej správy ciest Ivan Fábry.
Žilinskí krajskí cestári sa starajú o 1 360 kilometrov ciest II. a III. triedy a pre Slovenskú správu ciest zabezpečujú údržbu 480 kilometrov ciest I. triedy.