Poradie stredných škôl v Mikuláši: Pozrite si hodnotenie
Známy inštitút INEKO priniesol nové hodnotenia stredných škôl. Vieme, ako v ňom obstáli školy z Mikuláša.
![Ilustračný obrázok k článku Poradie stredných škôl v Mikuláši: Pozrite si hodnotenie](https://staticcdn.sk/images/photoarchive/sized/700/2016/03/23/maturanti-skola-maturita.jpg)
Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) vydal aktualizované rebríčky slovenských škôl, v ktorých sa odrazili najnovšie údaje. „Hodnotenie odráža dosiahnuté výsledky na dlhšom časovom horizonte,“ uvádza INEKO s tým, že pri stredných odborných školách (SOŠ) majú písomné maturity váhu 40 %, regionálna uplatniteľnosť študentov má váhu 50 % a mimoriadne výsledky 10 %. „Pri gymnáziách berieme do úvahy tie isté ukazovatele ako pri SOŠ, avšak vzhľadom na iné zameranie gymnázií majú tieto ukazovatele iné váhy, a to postupne 60, 25 a 15 %. Pri všetkých školách pritom berieme do úvahy údaje za posledné dostupné 4 školské roky,“ píše na stránke inštitútu s tým, že novšie údaje majú pri hodnotení vyššiu váhu.
Medzi SOŠ obhájila prvé miesto Obchodná akadémia v Trnave (Kukučínova 2). Na druhom a treťom mieste sú SPŠ elektrotechnická na Plzenskej ul. v Prešove a Stredná zdravotnícka škola na Farskej v Nitre.
Pri gymnáziách je na prvom mieste Gymnázium Jura Hronca (Novohradská) v Bratislave. Druhé miesto obsadilo Gymnázium sídliace na Poštovej 9 v Košiciach a tretia je Škola pre mimoriadne nadané deti – Gymnázium na Teplickej 7 v Bratislave.
Z Liptovského Mikuláša sa do slovenskej TOP 10 medzi SOŠ nedostala žiadna škola. Ak sa pozrieme len na SOŠ v Žilinskom kraji, tak v krajskej TOP 10 najlepšie obstála SOŠ elektrotechnická v Liptovskom Hrádku, ktorá sa umiestnila na 7. mieste s hodnotením 6,3.
Poradie SOŠ z Mikuláša v hodnotení:
- 7. SOŠ elektrotechnická v L. Hrádku – 6,3
- 11. SOŠ lesnícka v L. Hrádku – 5,9
- 14. Obchodná akadémia v L. Mikuláši – 5,9
- 20. Hotoelová akadémia v L. Mikuláši 5,5
- 23. SOŠ polytechnická v L. Mikuláši – 5,0
- 40. SOŠ stavebná v L. Mikuláši – 4,2
INEKO upozorňuje, že tieto rebríčky komplexne nehodnotia kvalitu školy, ale informujú o výsledkoch žiakov. Výsledky vstupujúce do rebríčkov nezohľadňujú rozdiely medzi žiakmi jednotlivých škôl spôsobené inými faktormi, než je vzdelávací proces (napríklad rozdiely v sociálnom zázemí), nepokrývajú celý obsah vzdelávania a nemerajú ani pridanú hodnotu školy, čiže to, aké zručnosti a vedomosti škola v danom období odovzdala svojim žiakom.
Rebríčky tak nemusia plne vypovedať o kvalite školy, môžu však byť užitočným pomocným ukazovateľom pri výbere školy a najmä by mali pritiahnuť záujem verejnosti k diskusiám o kvalite škôl. Pre získanie presnejšieho obrazu by sa rodičia mali učiteľov pýtať na ďalšie uplatnenie absolventov, či už v prijímaní na vyšší stupeň vzdelávania alebo pri vstupe na trh práce. Dôležité sú aj informácie o účasti študentov na rôznych súťažiach, o technickom vybavení alebo o štruktúre predmetov.