Odštartovala výstavba tunela Višňové: Zoznámte sa s náročným projektom v zaujímavých číslach...

Motoristi a nielen žilinskí, sa potešia. Výstavba tunela Višňové, najdlhšieho na Slovensku, začala. Tunel je súčasťou diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové - Dubná Skala. Po jeho dobudovaní vznikne južný obchvat Žiliny, ktorý odľahčí beztak vyťaženú dopravu v Žiline. Zoznámte sa s ním v číslach.

Igor Petrík
Ilustračný obrázok k článku Odštartovala výstavba tunela Višňové: Zoznámte sa s náročným projektom v zaujímavých číslach...
Zdroj: TASR

Vysvätením tunela v mieste stavby a následne osadením sochy svätej Barbory predstaviteľmi Národnej diaľničnej spoločnosti a konzorcia Salini Impregilo a Dúha dnes odštartovala výstavba najdlhšieho slovenského tunela Višňové.

Tunel postavia o 5,5 roka

„Už dnes je za nami vyrazených približne 80 metrov tunela z každej strany. Teší nás, že termíny súvisiace s touto mimoriadne náročnou stavbou stíhame jednak v súlade s harmonogramom a v súčasnosti aj v predstihu,“ povedal Miroslav Remeta, majiteľ spoločnosti Dúha.

„Tunel začína pri obci Višňové a jeho koniec je v katastri mesta Vrútky. Lehota výstavby je stanovená na 66 mesiacov, teda 5,5 roka od dátumu začatia prác. V súčasnosti sú všetky nosné práce vykonávané podľa zmluvného harmonogramu a stavba by mala byť ukončená do konca roku 2019,“ priblížila Natália Raslavská, PR manažérka spoločnosti Dúha.

Tunel Višňové s dĺžkou 7,5 kilometra je súčasťou diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. „Najvyššia povolená rýchlosť v tuneli bude 100 km/hod., maximálny sklon bude 2,9 percenta. Celkové klesanie od najvyššie položeného miesta v tuneli po východný portál dosiahne 154 metrov. Prieskumná štôlňa bude zachovaná na účely odvodnenia horninového masívu a bude situovaná v strede medzi tunelovými rúrami,“ vysvetlila Raslavská.

Prvých 100 metrov vyrazia do konca júna

Dodala, že prvých sto metrov z obidvoch strán bude vyrazených do konca júna 2015, čo zodpovedá prvému míľniku zo Zmluvy o dielo uzatvorenej s Národnou diaľničnou spoločnosťou. „Zhotoviteľ je povinný za ďalších 30 mesiacov preraziť obe tunelové rúry. Celkovo ich bude mať tunel tri, z ktorých jedna je existujúca. Ide o prieskumnú štôlňu, ktorá bude slúžiť na odvodnenie tunela. V súčasnosti prebieha razenie tunela v troch zo štyroch čelieb (predná plocha tunela), ktoré je v predstihu oproti plánovanému harmonogramu na dosiahnutie prvého zmluvného míľnika,“ dodala.

Projekt výstavby diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala je financovaný z prostriedkov Európskej únie a štátneho rozpočtu. Zmluvná cena stavby je 409 800 000 eur. Investorom je Národná diaľničná spoločnosť a zhotoviteľom stavby Združenie „Joint venture“ Salini Impregilo – Dúha, ktorého súčasťou sú talianska nadnárodná spoločnosť Salini Impregilo S.p.A. a slovenská spoločnosť – DÚHA, a.s.

Prečítajte si tiež:

Razenie tunela Považský Chlmec: Aha, ako to chcú celé urýchliť!

Už iba pár chvíľ a príde na deň D: Pri Žiline začne razenie dvojkilometrového diaľničného tunela

Rozostavané diaľnice v okolí Žiliny nám prinesú aj tunely: Zaujímavosti o nich v jednej kocke!

Ako pokračuje výstavba diaľnic v okolí Žiliny? Čerstvé informácie z prvej ruky!

Foto: tunel Višňové

Zdroj: Dnes24.sk