Soňa Vanovčanová Správy Samospráva

Žilina o krok bližšie k zdieľaným bicyklom: Vieme, ako to má fungovať!

Súčasťou verejnej dopravy v Žiline by sa od budúceho roka mali stať zdieľané bicykle. Poslanci schválili zámer zriadenia požičovní bicyklov na svojom 28. zasadnutí.

Ilustračný obrázok k článku Žilina o krok bližšie k zdieľaným bicyklom: Vieme, ako to má fungovať!
Zdroj: TASR

Poslanci Mestského zastupiteľstva (MsZ) v Žiline schválili na 28. zasadnutí zámer mesta zriadiť systém požičovní verejných bicyklov. Podľa primátora Žiliny Igora Chomu je ich zriadenie súčasťou dlhodobej stratégia mesta, pričom dokumentov, ktoré podporujú cyklodopravu v meste Žilina, je šesť.

„Požičovne budú na 25 miestach s tromi až piatimi bicyklami. Občania si ich budú môcť za určitých podmienok zobrať a odovzdať na mieste, kam chcú cestovať na bicykli. Táto služba sa stáva štandardnou nielen na Slovensku, ale v celej Európe a nechceme byť na chvoste tohto diania,“ povedal Choma pre TASR.

Doplnil, že mesto by chcelo zámer zrealizovať v roku 2018. „Budúci rok je na to priestor, pretože netreba robiť zásadné stavebné úpravy. Spoločnosti, ktorá to bude robiť, bude mesto čiastočne uhrádzať náklady na používanie bicyklov. O to je to pre mesto výhodnejšie, že nemusí platiť plné náklady. Ale za polovicu prevádzkových nákladov budeme vedieť ponúknuť obyvateľom túto službu,“ dodal žilinský primátor.

Sieť cyklotrás sa rozrastie

Ako sa vyjadril Igor Choma pre zilina.dnes24.sk, problémom v Žiline sú naďalej nedobudované cyklotrasy, aj s tými si však chce mesto v najbližšej dobe poradiť.„Cez stred mesta, napríklad Hlinkovo námestie, môžu jazdiť bicykle. Zatiaľ nemáme takéto povolenie pre Mariánske námestie, pripravujeme nové všeobecne záväzné nariadenie o vstupe a pohybe chodcov, cyklistov a áut v pešej zóne. O tomto bude rokovať Mestské zastupiteľstvo­.Trasy sú dané, dnes fungujú cyklisti v meste aj bez toho, aby bola komplexná sieť cyklotrás dorobená, čiže jazdia po normálnych komunkáciách. Samozrejme chceme poskytnúť väčší komfort, tak ako je to v iných európskych či slovenských mestách, to znamená, že potrebujeme majetkovo vysporiadať postupne pozemky, aby sme mohli ďalej budovať nové trasy, a tak vytvárať celú sieť, ktorá je ku dnešnému dňu nedostatočná. Požičovňa bicyklov možno prispie k tomu, aby sme dynamizovali celú prípravu ich výstavby,“ doplnil.

Prevádzka bude pre mesto výhodná

Podľa schválenej dôvodovej správy by malo mesto prispievať na prevádzku systému 50 percent z celkových prevádzkových nákladov na jeden bicykel. „Cena za dodanie celého systému vrátane 25 staníc, 100 bicyklov a softvéru predstavuje približne 245.000 eur bez DPH. Požadujeme, aby tieto náklady zastrešil investor v plnej miere. Navrhovaná výška poplatku za využívanie služby je 0,50 eura za 30 minút. Na výber vhodného investora – dodávateľa a prevádzkovateľa systému bude vyhlásené verejné obstarávanie. Odhadovaná výška dotácie mesta na prevádzku systému bude známa po vypracovaní projektovej dokumentácie. Konkrétnu výšku určí súťaž,“ uvádza sa v dôvodovej správe.

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM