Vyťažená doprava na Liptove: Pomôcť by malo dobudovanie rýchlostnej cesty R1
Situácia okolo diaľnice na Liptove sa komplikuje. Áut stále pribúda a práce na D1-tke sú aj naďalej pozastavené. Situáciu by mohlo aspoň čiastočne vyriešiť dobudovanie rýchlostnej cesty R1.

Kvalitné severojužné cestné prepojenie pomôže rozvoju celého liptovského a ružomberského okresu, myslí si predseda Správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej. Riešením zložitej dopravnej situácie na strednom Slovensku má byť dobudovanie rýchlostnej cesty R1 medzi Ružomberkom a Banskou Bystricou.
„Rovnako aj vybudovanie cesty prvej triedy, postavenej na rýchlosť 110 kilometrov za hodinu na Orave na úseku od štátnej hranice s Poľskom po obec Hubová a rýchlostnej cesty R3 od obce Budča pri Zvolene až po štátnu hranicu s Maďarskom,“ vysvetlil Matej.
Rýchlostná cesta nie je náhradou za diaľnicu
Matej ďalej dodal, že najprv je potrebné ukončiť „nekonečné“ diskusie a stanoviť priority výstavby nadradenej cestnej infraštruktúry pri severojužnom prepojení Žilinského a Banskobystrického kraja. Dobudovanie rýchlostnej cesty R1 po Ružomberok však podľa neho nie je náhradou za diaľnicu D1, ktorá spojí dve najväčšie slovenské mestá – Bratislavu a Košice, a je medzinárodným záväzkom Slovenska voči Európskej únii.
Prekládka existujúcej cesty
Nová cesta prvej triedy na Orave by od poľsko-slovenskej štátnej hranice až po Hubovú obchádzala obce a mestá. „Išlo by v podstate o prekládku existujúcej cesty prvej triedy. Samotná výstavba takejto cesty by bola ľahšia a rýchlejšia. Zároveň by sme za rovnaké množstvo financií vedeli postaviť viac ciest prvej triedy, stavaných na rýchlosť 110 kilometrov za hodinu. Ako príklad uvediem časť rýchlostnej komunikácie R3 pri Oravskom Podzámku,“ vysvetlil Matej.