Jozef Legéň Správy

Ohromná investícia za 20 miliónov €: V Žiline vznikne terminál kombinovanej dopravy

Podporu kombinovanej dopravy po železnici a ceste na Slovensku má priniesť aj nový terminál intermodálnej dopravy, ktorý do roku 2015 vyrastie v Žiline. Projekt za takmer 20 miliónov eur je spolufinancovaný z Operačného programu Doprava (OPD).

Ilustračný obrázok k článku Ohromná investícia za 20 miliónov €: V Žiline vznikne terminál kombinovanej dopravy
Zdroj: TASR

Projekt s oficiálnym názvom Terminál intermodálnej dopravy Žilina, I. etapa výstavby, spadá pod prioritnú os 3 – Infraštruktúra intermodálnej dopravy. Jeho realizácia sa začala ešte v roku 2009, zmluva s víťazom súťaže, konzorciom Združenie TIP Žilina 2011, bola následne podpísaná v roku 2012. Kohézny fond EÚ prepláca 85 % nenávratného finančného príspevku, zvyšok hradí Slovenská republika.

Efektívnejšia preprava

Jednou zo základných podmienok efektívnej výmeny tovarov je vytváranie uzlov, v ktorých dochádza k sústreďovaniu a prerozdeľovaniu tovarov za účelom ich efektívnejšej prepravy medzi výrobcami, obchodníkmi a spotrebiteľmi. V súčasnosti je najviac tovaru prepravovaného cestnou dopravou, ktorá je síce dostatočne pružná, ale negatívne vplýva na životné prostredie a zaťažuje cesty. Železničná doprava je naopak ekologická, ale nedokáže pružne reagovať na potreby trhu. Riešením tohto problému je intermodálna preprava, ktorá spája výhody oboch systémov.

Princíp kombinovanej dopravy

Jej princíp spočíva v tom, že sa jeden kontajner s tovarom postupne preváža po ceste, ale aj po železnici či vode. Tovar sa najprv naloží u odosielateľa do kontajnera a po ceste sa dopraví do terminálu, v ktorom sa preloží na železnicu alebo loď a následne sa dopraví do ďalšieho terminálu v blízkosti miesta vykládky. Tam sa opäť preloží na kamión a dovezie sa až do cieľa.

Operačný program doprava

Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschop­nosti SR.

3,8 miliardy na 6 rokov

OPD má na roky 2007–2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach. Prioritné osi OPD: PO1 – Železničná infraštruktúra PO2 – Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 – Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 – Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov PO5 – Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 – Železničná verejná osobná doprava PO7 – Technická pomoc.

Investícia do Vašej budúcnosti

Projekt technickej pomoci OPD „Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007–2013“ je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM