Správy

Diaľnica okolo Žiliny neprinesie efekt hneď: Kedy môžeme rátať s úbytkom áut na našich cestách?

Diaľničný obchvat Žiliny prinesie dopravný, časový či ekonomický efekt nie v roku 2018 po jeho dokončení, ale až o dva roky neskôr, keď by mal byť sprejazdnený aj nadväzujúci diaľničný úsek Lietavská Lúčka - Dubná skala s tunelom Višňové.

Ilustračný obrázok k článku Diaľnica okolo Žiliny neprinesie efekt hneď: Kedy môžeme rátať s úbytkom áut na našich cestách?
Zdroj: Webnoviny.sk

Ako sme vás informovali, poklepaním základného kameňa odštartovala výstavba južného obchvatu Žiliny. Podľa riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka až po dokončení obidvoch úsekov diaľnice D1 sa na dnešnom hlavnom ťahu I/18 popod Strečno zníži priemerný ročný počet dopravných nehôd zo 118 na 24, priemerné denné intenzity dopravy klesnú z 28-tisíc na sedemtisíc vozidiel a časová úspora sa vyšplhá na 22 až 25 minút.

„Tie benefity sa tu dajú rátať len z pohľadu celého úseku od Hričovského Podhradia až po Dubnú skalu, ten dopravný efekt nastane až po dobudovaní toho druhého úseku, teda pravdepodobne v roku 2020. Z pohľadu bezpečnosti dopravy by mala diaľnica znížiť nehodovosť na ceste I/18 až o 80 percent a denné intenzity dopravy by mala stiahnuť o 75 až 80 percent. Diaľnica nám skráti dnešnú cestu prvej triedy o deväť kilometrov. Keď si úsporu času, ktorá na tomto úseku bude u osobného vozidla asi 25 minút a u nákladného okolo 22 minút, vyjadríme v peniazoch, tak je to len z pohľadu úspory času až 118 miliónov eur ročne,“ povedal Palčák.

Pre Žilinčanov to podľa Chomu význam má

Žilinský primátor Igor Choma súhlasí, že rozhodujúci význam naberie diaľničný obchvat Žiliny až po dokončení tunela Višňové. „Pochopiteľne, že ten vyšší význam naberie táto časť diaľnice D1 až vtedy, keď bude dokončený tunel Višňové, pretože tá doprava smerujúca predovšetkým na východ bez toho tunela jednoducho nebude môcť žiť. Ale aj keď tunel Višňové nebude dokončený v tom čase, keď sa dokončí úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, pre Žilinčanov to má význam, pretože budú môcť prísť na križovatku Lietavská Lúčka a dostať sa do Žiliny aj druhou stranou, čo je pre Žilinčanov obrovské uľahčenie. V každom prípade až po dokončení obidvoch úsekov a aj po dokončení diaľnice D3 Strážov – Brodno sa Žiline odľahčí úplne evidentne, pretože 60 percent dopravy zo Žiliny zmizne a to bude ten citeľný prínos pre mesto,“ povedal primátor Choma.

Mali sa stavať súčasne ako jeden úsek

Diaľničné úseky Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a Lietavská Lúčka – Dubná skala sa pôvodne mali stavať súčasne ako jeden úsek. „Bolo to rozdelené hlavne z pohľadu stavebného a z pohľadu ľahšieho tendrovania. Bohužiaľ, dodnes sa nepodarilo vysúťažiť úsek Lietavská Lúčka – Dubná skala, preto je úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka v predstihu,“ vysvetlil dopravný expert Palčák.

Podľa ministra dopravy Jána Počiatka by sa mal úsek Lietavská Lúčka – Dubná skala začať stavať ešte tento rok, to znamená, že pri predpokladanej dĺžke výstavby päť a pol roka, by mal byť hotový v roku 2020.

foto: ilustračné

Zdroj: Webnoviny.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM