Žilinskí železničiari na unikátnych ZÁBEROCH: Modrá armáda v roku 1960
Súčasne počasie komplikuje prácu aj žilinským železničiarom. Tí kvôli snehu a mrazom musia na chod železníc vynaložiť viac námahy. Inak tomu nebolo ani pred 57 rokmi.
Súčasne nízke teploty nespôsobujú nebezpečenstvo len pre ľudské zdravie. Mrazivé počasie a extrémne nízke teploty môžu spôsobiť problémy aj na železničných tratiach. Takýto jav sa nazýva lom (praskanie) koľajníc.
Rok 1960 – „Modrá armáda“
V zimnom období bola práca, v tej dobe príslušníkov nazývaných modrá armáda zvlášť ťažká. Aby vlaky chodili spoľahlivo bolo potrebné vynaložiť neraz veľa námahy. Železničiari žilinskej stanice si vypracovali plán zimných prác v roku 1960 už v jeseni. Pre prípad, keby niektoré pracovisko postihla snehová kalamita, poznali podľa neho všetky zložky svoje úlohy. Pripravili sa aj na propan-butanové rozmrazovanie a určili zvláštne čaty pre rýchle zásahy. Pred 57 rokmi zasiahla Žilina poriadna zima, a tak mali železničiari plné ruky práce aj so snehom.
Historické FOTO najstaršieho sídliska Hliny: Kde stojí prvý žilinský panelák?
Dobové FOTO z Vrátnej: Ako vyzerala lyžovačka pred 57 rokmi?
Súčasnosť
V súčastnosti pomáha železničiarom špeciálna metóda. Ako uvádza oficiálna stránka ŽSR trate sa kontrolujú pravidelne počas celého roka, na zaistenie rizikových miest, kde by mohlo dôjsť k lomu koľají sa využíva špeciálna metóda – defektoskopia. Vykonáva sa pomocou špeciálneho zariadenia. Presne identifikuje oslabené alebo rizikové miesta, ktoré sa zamestnanci ŽSR snažia opraviť ešte do príchodu zimy, a tým v čo najväčšej miere riziko lomov obmedziť. V zimnom období zamestnanci ŽSR vykonávajú aj zvýšenú kontrolu priamo na tratiach, podrobne sledujú úseky, ktoré sa nachádzajú v miestach extrémnych mrazov, uvádza oficiálna stránka ŽSR.
Pri vysokých teplotách sa koľajnice rozťahujú a majú tendenciu vybočovať zo svojej osi, pri mrazoch naopak dochádza k tzv. lomu koľaje. Takéto miesto môže byť nebezpečné pre plynulosť a bezpečnosť dopravy. Preto pri akomkoľvek zistení lomu koľaje je železničná doprava na danom úseku buď čiastočne obmedzená, alebo úplne vylúčená a železničiari okamžite riešia opravu – výmenu poškodenej časti koľaje.
To ako vyzerala práca príslušníkov modrej armády v roku 1960 si môžte pozrieť v našej fotogalérii!
Foto: TASR