Igor Petrík Správy

Začínajúci šoféri v Žiline majú dostať pomôcku: Tréningové centrum, kde získajú zručnosti

Výskumný ústav dopravný Žilina zamýšľa podľa jeho generálneho riaditeľa Ľubomíra Palčáka vytvoriť Tréningové centrum bezpečnej jazdy. Vzniknúť má o rok a cieľom je pomôcť začínajúcim vodičom získavať zručnosti.

Ilustračný obrázok k článku Začínajúci šoféri v Žiline majú dostať pomôcku: Tréningové centrum, kde získajú zručnosti
Zdroj: TASR

Výskumný ústav dopravný, Žilina chce do konca roku 2016 vybudovať v okolí mesta Tréningové centrum bezpečnej jazdy. Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka má centrum pomôcť začínajúcim vodičom získavať zručnosti.

Z pohľadu bezpečnosti dopravy je podľa neho dlhodobo veľkým problémom neskúsenosť mladých vodičov. „Čísla ukazujú, že mladí vodiči, s oprávnením do jedného až dvoch rokov, spôsobujú veľké množstvo dopravných nehôd. Nemajú dnes problém urobiť si vodičský preukaz, majú ľahkú dostupnosť výkonných áut. Ale nemajú natoľko vyvinuté skúsenosti, aby sa na ceste vedeli správať. Je tam malá sebareflexia, predvádzanie sa pred kamarátmi. A cieľom centra bezpečnej jazdy je, aby práve začínajúci vodiči získali zručnosť,“ povedal Palčák.

Doplnil, že začlenenie tréningových centier bezpečnej jazdy do prípravy začínajúcich vodičov pomohlo v zahraničí nielen znížiť počet dopravných nehôd, ale aj dopravných nehôd s ťažkými zraneniami a smrťou. „V mnohých krajinách sú už takéto tréningové centrá vybudované a sú povinné. Čísla hovoria, že keby sme to premietli na slovenské pomery, tak by mohlo byť na cestách až o 74 mŕtvych menej. Čo je veľmi zaujímavé číslo a myslím si, že tým by sme splnili naše záväzky voči Európskej únii zvyšovať bezpečnosť na cestách,“ povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného.

Upozornil aj na zahraničné skúsenosti, ktoré ukázali, že budovanie centier bezpečnej jazdy by malo byť regulované. „V Rakúsku to bolo neregulované a vzniklo veľa takýchto centier, ktoré musia ekonomicky prežiť. Ak tam nie je dostatočný počet adeptov, kvalita výcviku potom ide dole. Osobne si myslím, že pre Slovensko je ideálne, aby vzniklo šesť centier. Aby tam bola dostupnosť zo všetkých regiónov,“ dodal Palčák.

Tréningové centrum bezpečnej jazdy by malo preveriť vodičov na troch moduloch – rovnej ploche, kruhovej ploche a odtrhovej plošine. VÚD ho chce vybudovať zo súkromných zdrojov. „Zvažujeme aj možnosť využiť eurofondy, ale zatiaľ nevidím nejaký priestor. Začali sme prípravu projektu, priestor na takéto centrum musí byť päť – šesť hektárov. Koncom tohto roka by sme chceli pristúpiť k budovaniu. Odhadovaná doba budovania centra je trištvrte roka. Ak by všetko išlo dobre, do konca budúceho roka by sme chceli mať centrum hotové,“ uzatvoril generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM