SVET O SLOVENSKU: Klamstvá na webe zarábajú veľké peniaze
Viac ako milión eur ročne dokážu zarobiť webstránky s falošnými správami, dezinformáciami a vyloženými hlúposťami v Česku a na Slovensku. Je to nebezpečný biznis.
Rakovina nie je choroba a určite nepočúvajte doktorov, ktorí ju chcú liečiť chemoterapiou! Západný svet je zlý, prehnitý, skazený a jedine Rusko je zem zasľúbená, kde je všetko lepšie! Európska únia je spolok tyranov! Nedávajte svoje deti očkovať… ak ste niekedy čítali články v tomto duchu, zrejme ste aj vy natrafili na konšpirátorské weby, ktoré využívajú frustráciu ľudí z nie vždy fungujúceho systému a podsúvajú im alternatívy, ktoré však nefungujú vôbec. Svojim čitateľom tvrdia, že im všetci klamú, zamlčiavajú veci a len oni im zázračne odhalia pravdu, pretože na ňu majú patent.
Samé hlúposti
Český portál Lidovky.cz priniesol informáciu, že v Česku a na Slovensku funguje viac ako 120 dezinformačných webov, ktoré manipulujú s verejnou mienkou, prekrúcajú fakty a píšu vyslovené klamstvá. Pre bežného človeka môže byť ťažké ich odhaliť, pretože na prvý pohľad pôsobia veľmi profesionálne.
Tieto portály zverejňujú aj veľa štandardného spravodajstva, ktoré preberajú z tlačových agentúr TASR a SITA. Pomedzi ne však vkladajú aj svoje manipulatívne články, ktoré takmer nikdy nie sú podpísané nejakým autorom a zvyčajne sú to len preklady z ruských tlačových agentúr poplatných kremeľskej politike.
Tak sa napríklad nedávno objavil text, podľa ktorého Slováci túžia vystúpiť z NATO, o čom má svedčiť rozbehnutá petícia. Vraj ich nesmierne hnevá, že slovenská armáda spolupracuje s touto organizáciou a preto si už slovenských vojakov doma nikto neváži. V skutočnosti to je len názor malej časti slovenských občanov, spomínaná petícia už dlho nedokáže vyzbierať potrebný počet podpisov a podľa oficiálnych prieskumov je Armáda SR najdôveryhodnejšou inštitúciou v krajine, ktorej verí viac ako 60 percent opýtaných.
Veľký biznis
„Dezinformačné weby, ktoré šíria nepravdivé alebo zavádzaúce informácie, si v Česku a na Slovensku dokážu z reklamy zarobiť 24 až 32 miliónov korún ročne. Vyplýva to z analýzy Nadácie Open society fund,“ píšu Lidovky. V prepočte na slovenskú menu to je viac ako milión eur.
Mnoho z firiem, ktoré sa takto skladajú na živobytie konšpiračných webov, o tom však vôbec nevie. Reklamný priestor totiž nenakupujú priamo, ale využívajú digitálne reklamné siete, najmä od Google. Tam si len zadajú parametre súvisiace s návštevnosťou internetových stránok a cenou a ďalej už nič viac neriešia.
Preto boli niektoré firmy veľmi nepríjemne prekvapené, keď zistili, kde všade sa ich reklamný banner zobrazuje. Mnohé z nich sa rozhodli z týchto webov stiahnuť, napríklad Vodafon alebo Česká spořitelna.
Foto: ilustračné