Jozef Legéň Samospráva

Zima si vyžiadala vyše 3 milióny €: Krajskí cestári prepluhovali 160 000 km vozoviek

Celkové náklady Žilinského samosprávneho kraja na zimnú údržbu ciest II. a III. triedy v uplynulej zimnej sezóne dosiahli 3,32 milióna eur. Oproti minulému roku je to nárast zhruba o 400 000 eur.

Ilustračný obrázok k článku Zima si vyžiadala vyše 3 milióny €: Krajskí cestári prepluhovali 160 000 km vozoviek
Foto: Iveta Hrabovská

„Striedanie a výkyvy počasia, vysoké úhrny zrážok však spôsobili výrazné zhoršenie stavebno-technického stavu ciest a množstvo výtlkov. Tie v plnom nasadení od polovice marca na spolu 85 kilometroch (km) ciest II. a III. triedy začali riešiť závody Správy ciest (SC) ŽSK pomocou nových infražiaričov, ktorými sa dali výtlky najefektívnejšie opravovať už v nepriaznivom počasí,“ povedal predseda ŽSK Juraj Blanár.

Vodiči pluhov sa zapotili

Zmná údržby začala v sezóne 2012/2013 už na konci októbra a končila počas sviatkov Veľkej noci, pričom na horských priechodoch v oblasti Oravy a Kysúc snežilo ešte počas víkendu 6 – 7. apríla 2013.

„Krajskí cestári prepluhovali na cestách II. a III. triedy počas zimy viac ako 160 000 km. Takmer 140 000 tisíc km tvorilo pluhovanie ciest s posypom, ktorého sa spotrebovalo spolu 45 000 ton inertného a 5000 ton chemického posypu. Závody Horné Považie, Kysuce, Liptov, Orava a Turiec SC ŽSK zabezpečovali zimnú údržbu 1357 km krajských ciest II. a III. triedy, ale i 480 km ciest I. triedy, ako aj troch úsekov rýchlostnej cesty R3 (obchvat Oravského Podzámku, obchvat Trstenej a obchvat Hornej Štubne) v dĺžke približne 18 km na základe zmlúv so Slovenskou správou ciest a Národnou diaľničnou spoločnosťou,“ uviedla Danová.

Všetka technika bola von

Riaditeľ SC ŽSK Ivan Fábry doplnil, že do zimnej údržby ciest zapojili spolu 425 výkonných pracovníkov a 118 špeciálnych posýpacích vozidiel s priemerným vekom 21 rokov. „Ich prácu dopĺňali ďalšie mechanizmy ako nakladače, snehové frézy, traktory s radlicou, traktorové sypače, nákladné vozidlá a autogrédre. Za účelom zlepšenia údržby ciest zakúpila SC ŽSK v roku 2012 okrem drobnej mechanizácie aj 5 nových posýpacích vozidiel,“ dodal Fábry.

Najhoršie úseky

Najnáročnejšie na zimnú údržbu boli podľa riaditeľa odboru dopravy Úradu ŽSK Ivana Mokrého opäť úseky v typicky snehových oblastiach s vyššou nadmorskou výškou. „Sú to hlavne horské priechody na cestách I. triedy, a to Čertovica, Šturec, Kremnické Bane, Fačkovské sedlo, Javorník, Makov, Trstená, Príslop a Brestová. Na cestách II. triedy sú to úseky na priechodoch Jasná, Nová Bystrica – Oravská Lesná, Jasenovo, Huty, Rovná Hora, Semeteš, Klokočov, ale aj ďalšie úseky na Orave, Liptove a Kysuciach,“ uzatvoril Mokrý.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM