Správy

Žilinská MHD bude chodiť načas? Sledujte, ako to má fungovať

Cieľom projektu je, aby žilinské trolejbusy a autobusy dodržiavali cestovný poriadok a chodili v predpísaných intervaloch. A ušetria sa aj pohonné látky. Ako to chcú zabezpečiť?

Ilustračný obrázok k článku Žilinská MHD bude chodiť načas? Sledujte, ako to má fungovať
Zdroj: Mesto Žilina

Žilina spustila v spolupráci s Dopravným podnikom mesta Žiliny (DPMŽ) unikátny projekt, ktorý by mal výrazne znížiť meškanie spojov verejnej dopravy a ušetriť pohonné hmoty. Stala sa tak prvým mestom na Slovensku, ktoré má k dispozícii komplexný systém aktívnej preferencie mestskej hromadnej dopravy, informuje hovorkyňa mesta Žilina Barbora Zigová.

Cieľom projektu preferencie vozidiel MHD je zaistiť, aby žilinské trolejbusy a autobusy v čo najväčšej možnej miere dodržiavali cestovný poriadok a chodili v predpísaných intervaloch.

„Nový systém spustilo mesto Žilina v spolupráci s Dopravným podnikom mesta Žiliny (DPMŽ) a financovalo ho prostredníctvom Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP). Celkové náklady sa vyšplhali takmer na 1,955 milióna eur. Na tlačovej konferencii o tom v utorok v Žiline,“ informoval riaditeľ DPMŽ Ján Bariečník.

Doplnil, že celkové oprávnené výdavky dosiahli takmer 1,7 milióna eur.

„Mesto Žilina projekt spolufinancovalo 5 %, štátny rozpočet 10 % a Európska únia 85 %. Do projektu sú zapojené všetky svetelné križovatky v meste, s výnimkou križovatky na Ulici Kálov a križovatky na Rajeckej ceste pod budúcim privádzačom z diaľnice D1. Celkovo ide o deväť križovatiek, na ktorých je premávka riadená svetelnou signalizáciou,“ informoval riaditeľ DPMŽ Ján Bariečník.

Palubné jednotky vo vozidlách MHD aktívne komunikujú s radičom cestnej dopravnej signalizácie na križovatke, ktorý riadi ich prejazd križovatkou podľa aktuálnej pozície.

„Radič vyhodnotí, či ide spoj načas, alebo mešká a podľa toho mu buď podrží signál zelenej, aby stihol prejsť, alebo dostane vodič informáciu, že má počkať na zastávke. Pretože, v opačnom prípade by sa zbytočne rozbiehal a brzdil a následne by stál v križovatke na červenú,“ vysvetlil riaditeľ DPMŽ.

Platforma Invipo

Súčasťou projektu je integračná platforma Invipo, ktorú môžu okrem dispečerov DPMŽ využívať aj obyvatelia Žiliny.

„Platforma je dostupná prostredníctvom webovej stránky smart.zilina.sk alebo mobilnej aplikácie. Vďaka aplikácii Invipo nájdu obyvatelia na jednom mieste všetky informácie o aktuálnej doprave v meste, o uzáverách, nehodách či obchádzkových trasách. Môžu si tak ľahšie a efektívnejšie naplánovať prejazd mestom. Okrem toho tu nájdu aj reálne živé pohľady na dopravu prostredníctvom dopravných kamier. Cestujúcim MHD aplikácia poskytne informácie o spojoch, ich aktuálnej polohe, najbližšom odchode alebo umiestnení zastávok,“ dodala hovorkyňa mesta Žilina Barbora Zigová.

Zdroj: Mesto Žilina
Zdroj: TASR

Rýchle správy

Najčítanejšie