Žilinčanka medzi top podnikateľkami Slovenska: Aký je Ivetin recept na úspech?
Z prestížnej súťaže Podnikateľka Slovenska 2016, ktorú vyhlasuje Slovak Business Agency si Iveta Hrabovská zo Žiliny odniesla titul najúspešnejšej začínajúcej podnikateľky. Prečítajte si inšpiratívny rozhovor.
V súťaži Podnikateľka Slovenska 2016 získala cenu aj Iveta Hrabovská zo Žiliny, ktorej patrí titul začínajúcej podnikateľky. V januári 2014 spolu s manželom otvorila salón Poctivé masáže a neskôr k tomu pridala výrobu džemov a omáčok Gentle Jam. V rozhovore prezradila viac.
Ako ste začali s podnikaním?
Všetko to začalo vybudovaním masérskeho salónu v centre Žiliny. Nebolo to
nič prelomové, koniec koncov, boli sme asi 41. masérsky salón, ale vedeli
sme, že to chceme skúsiť. Osemhodinový pracovný čas nebolo to pravé
orechové. Nakoľko sme ale s manželom nemali nikoho, kto by nás usmernil a
dal rady ako podnikať, museli sme sa to naučiť sami a začať od malého
projektu. Na vybudovanie masérskeho salónu bol potrebný minimálny kapitál,
takže obavy, ak to náhodou nevyjde, sme nemali. Pri tomto malom podnikaní sme
sa naučili všetky povinnosti voči štátu. Dôležité je povedať, že
manžel bol ten, kto v salóne pracoval a bol teda jediným zamestnancom. Ja
som mu len pomáhala s propagáciou salónu. V tom čase som ešte pracovala
pre môjho bývalého zamestnávateľa. Čím ďalej tým viac sa mi začal
páčiť štýl života, ktorý viedol, a tak som začala rozmýšľať aj ja
nad podnikaním.
Ako do toho pribudlo podnikanie s džemami a
omáčkami?
Presne si pamätám na to, ako mi napadol Gentle Jam. Pili sme s manželom
červené víno a debatovali o tom, v akej oblasti by ma bavilo podnikať.
Voľba jasne padla na gastronómiu, nakoľko milujem varenie a pečenie.
Rozmýšľala som ale nad tým, čo na trhu chýba a zrazu mi zasvietilo
svetielko nad hlavou a prišiel ten skvelý nápad. Do džemov a omáčok liať
špičkový alkohol.
Čo bolo ďalej?
Od tej doby, ako sa zrodil ten nápad, som spala veľmi sporadicky. V hlave sa
mi začala skladať celá predstava, to ako to bude vyzerať, chutiť, pôsobiť
na ľudí. Vedela som, že značku budem ťahať úplne inými marketingovými
kanálmi, ako by to robili iní výrobcovia džemov a omáčok. Preto som si
zvolila cestu biznis klientely, takže Gentle Jam promujem cez biznis kluby,
obchodné komory, eventové spoločnosti a špičkové hotely. Skrátka sa ho
snažím umiestniť tam, kde sa sústreďuje náročnejšia klientela.
A ako vznikol do toho nápad na rozvoj vašich
masáží?
Keďže sa dennodenne pohybujem medzi podnikateľmi, vidím, čo im chýba a čo
riešia vo svojich firmách. Benefity pre zamestnancov, to bolo ďalšie
svetielko, ktoré mi zasvietilo nad hlavou, keď som si uvedomila, že máme
krásny salón, ale nie je ničím extra výnimočný. Nakoľko v Žilinskom
kraji neexistovala firma, ktorá by sa začala špecializovať na krátke
firemné masáže, rozhodla som sa to vytvoriť. A tak vznikli Poctivé
masáže do firiem. Máme tím masérov, ktorí chodia masírovať priamo na
pracoviská, na špeciálnych masérskych stoličkách a cez oblečenie.
Nakoľko sa nám začalo ozývať viac firiem aj mimo Žilinského kraja,
rozšírili sme rádius a aktuálne chodia maséri masírovať po celom
Slovenku.
Oboje robíte úplne inak?
Áno, sú to dve úplne odlišné značky. Poctivé masáže sú zacielené na
širokú verejnosť a , Gentle Jam zas na vyberanú cieľovú skupinu. Poctivé
masáže je produkt, ktorý promujeme klasickou formou reklamy. Gentle Jam má
stratégiu referenčného marketingu, teda chodievame na privátne akcie,
robíme ochutnávky na gala večeroch, konferenciách, kongresoch a pod.
Aj preto sú tie džemy trochu drahšie než ostatné?
Tým, že sme Gentle Jam začali ťahať na miesta, kde sú ľudia zvyknutí
míňať viac peňazí, máme minimálne negatívne reakcie na cenu. Cenotvorba
je niečo, čo meniť nikdy nebudem a vždy si za tým budem stáť.
Aké boli začiatky v podnikaní, prišiel niekedy deň, kedy ste to
všetko chceli zabaliť?
Jedno pravidlo, ktoré sme si dali, bolo, že si nikdy nevezmeme na podnikanie
žiadnu pôžičku alebo úver. A to nám aj zostalo doteraz. Áno, začiatky
boli ťažké, lebo keď som si povedala, že idem vytvoriť Gentle Jam, mala
som na účte iba 300 eur, ktoré som mohla použiť na začiatok, ale vtedy
sme si s manželom uvedomili, čo všetko sme schopní urobiť si sami a za čo
nemusíme platiť druhým. Niekedy som už bola ozaj zúfalá, lebo štát nám,
malým podnikateľom, rád hádže polená pod nohy, a to, čo zarobíte, si
šmahom ruky vezme. Takže áno, boli dni, kedy som to chcela zabaliť, ale som
rada, že som tak nespravila. Tá moja snaha začala plodiť ovocie a teraz si
to podnikanie užívam omnoho viac ako predtým.
Ako si ceníte, že ste sa ocitli v spoločnosti výnimočných
podnikateliek?
Je to pre mňa trochu zvláštne. Vždy sa pousmejem, keď si na to spomeniem,
pretože nemám pocit, že by som bola niečím výnimočná. Ale nesmierne si
to vážim a je to pre mňa veľké zadosťučinenie. Pretože tí, ktorí to
vyberali, museli nahliadnuť do našej firmy, sledovali náš progres a
zhodnotili viacero hľadísk. Boli to ľudia, ktorí podnikateľské prostredie
na Slovensku vnímajú a je to pre mňa česť, že som bola už len na zozname
nominovaných.
Máte aj nejaký osobný cieľ do budúcnosti?
Dúfam, že ma podnikanie nepokazí a vždy budem nohami na zemi. Mala som
možnosť stretnúť ľudí, ktorých úspech a peniaze zmenili od základov.
Preto som si dala predsavzatie, že to, na čom budem pracovať každý deň, je
moja osobnosť. Aby som nezanevrela na tých, bez ktorých by Gentle Jam a
Poctivé masáže nikdy neboli, čiže zamestnanci a zákazníci. Ak nebudem
pokorná voči týmto dvom skupinám ľudí, nikdy to podnikanie nebude
úspešné.
Foto: ilustračné