Webnoviny - Rôzne

Žilina chce urýchlený začiatok výstavby diaľnice

Výzvy žilinských mestských i krajských poslancov na urýchlený začiatok výstavby diaľnice D1 v okolí Žiliny nemajú podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho prakticky žiadny zmysel.

Žilinské zastupiteľstvá prijali na posledných tohtoročných zasadaniach uznesenia, ktorými žiadajú vládu a ministerstvo dopravy, aby bezodkladne začali riešiť zlú dopravnú situáciu v krajskom meste. „Samozrejme je to ich legitímne právo dať takúto výzvu, ale praktický význam v tom nevidím. Tá výzva nám nepomôže, nám pomôže to, aby sme zabezpečili financovanie,“ povedal pre agentúru SITA Vážny. Momentálny stav nadradenej cestnej infraštruktúry na celom Slovensku podľa neho ovplyvnili najmä dve predchádzajúce vlády, ktoré jej výstavbu utlmili. „Z mojej strany nevidím žiadny problém, že by sme my zmeškali alebo zanedbali niektoré veci. Je to naozaj problém, ktorý spôsobila aj kríza. Snažíme sa doriešiť financovanie tejto stavby a či to uznesenie mám alebo nemám, pre mňa je táto stavba ozaj prioritou,“ dodal Vážny.

Ján Slota ako jeden z iniciátorov výzvy v žilinskom krajskom zastupiteľstve upozornil, že po dokončení diaľnice cez Považskú Bystricu sa dopravná situácia v Žiline ešte zhorší. Podľa neho bude Žilina totálne zahltená a nastane absolútny kolaps, možno väčší ako v Bratislave. Podobné obavy vyslovil v polovici decembra pri prehliadke stavby mestskej estakády ponad Považskú Bystricu aj premiér Robert Fico. Obáva sa, že po dokončení tohto úseku sa obrovský lievik presunie z Považskej Bystrice do Žiliny.

V októbri tohto roka Fico povedal, že práce na náročných úsekoch tunelov v okolí Žiliny by sa mali rozbehnúť v máji 2010, keď očakáva finančné uzatvorenie projektu. V decembri však pripustil problém s financovaním. "Musíme teraz ešte rozlúsknuť problém tunelov okolo Žiliny. Ja túto stavbu maximálne podporujem. Trochu nám znovu začínajú zlyhávať banky pri financovaní pre svetovú krízu, ale verím, že nájdeme alternatívne riešenie,“ povedal Fico. Akým spôsobom vláda vyrieši výstavbu tunelov v okolí Žiliny bude podľa Fica jasné niekedy v januári. Očakávané prepojenie diaľnice ponad Považskú Bystricu sprejazdnia v máji 2010.

Minister Vážny odhadol investičné náklady 27 kilometrov dlhého a geograficky najnáročnejšieho úseku Hričovské Podhradie – Dubná skala na 1,9 mld. eur. Čas výstavby by podľa neho nemal presiahnuť 3,5 až 4 roky. Tunel Višňové – Dubná skala, ktorý je súčasťou tohto úseku, má už sedem rokov prerazenú prieskumnú štôlňu, ale od roku 2003 je zakonzervovaný.

SITA

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM