Aktualizované Správy

Stavba tunela Višňové narazila na PROBLÉM: Diagnostika odhalila množstvo chýb

Dokončenie známeho tunela Višňové si vyžiada opravné práce vo veľkom rozsahu.

Ilustračný obrázok k článku Stavba tunela Višňové narazila na PROBLÉM: Diagnostika odhalila množstvo chýb
Zdroj: TASR/Erika Ďurčová

Detailná diagnostika stavby diaľničného tunela Višňové pri Žiline preukázala, že je nutné urobiť opravné práce vo veľkom rozsahu. Zhotoviteľ úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala, spoločnosť Skanska SK, aktuálne ešte nevie vyhodnotiť, koľko opravy budú stáť.

Na online brífingu o tom v pondelok informovali zástupcovia zhotoviteľa s tým, že pracujú na aktualizácii harmonogramu s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a posudzujú možnosti akcelerácie prác.

Rozsiahle opravy

Detailná diagnostika sa podľa zhotoviteľa týkala troch oblastí – primárneho ostenia, sekundárneho ostenia tunela a drenážneho potrubia na odvod horninovej vody.

„Čo sa týka primárneho ostenia tunela, je potrebné vykonať dokončovacie práce vo veľkom rozsahu. Pri sekundárnom ostení je absolútne nutné nové statické posúdenie klenieb. Je tam veľký nárast ostatných chýb, nachádzame tam trhliny, hniezda a povrchové chyby, presvitajúcu výstuž. Drenážne potrubie na odvod horninovej vody má enormný počet jednotlivých chýb, vo veľkej časti má obmedzenú alebo žiadnu funkčnosť,“ konkretizovala Magdaléna Dobišová zo spoločnosti Skanska SK s tým, že je nutné vybudovať doplnkový systém na odvedenie horninovej vody.

Stovky robotníkov

Ako doplnila, sedem mesiacov od prebratia staveniska pracuje denne nepretržite na stavbe 300 až 400 pracovníkov a od 60 do 80 veľkých mechanizmov. Rozostavaných je 27 nových mostných pilierov. „Budujú sa zemné telesá, kanalizácie, intenzívne sa pracuje na projektovej dokumentácii. Projektové a stavebné práce napredujú v súlade s harmonogramom,“ skonštatovala.

V tuneli je aktuálne dokončených 170 nových klenieb v požadovanej kvalite. „Zhotovujeme celkovo 478 klenieb, spolu je v tuneli 1257 klenieb. Práce v tuneli sú rozvinuté po celej dĺžke oboch tunelových rúr,“ uviedla Dobišová. Spresnila, že sa pracuje v priečnych prepojeniach a v odvodňovacej štôlni.

NDS podpísala v apríli zmluvu so spoločnosťou Skanska, ktorá je novým zhotoviteľom úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala. Zmluvná cena na dokončenie 13,5-kilometrového úseku D1 vrátane 7,5 kilometra dlhého tunela Višňové je 255 miliónov eur.

Meškanie niekoľko mesiacov

Na informácie o aktuálnom stave stavby reagovala aj Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Predseda predstavenstva NDS Juraj Tlapa pripustil, že termín dokončenia sa bude posúvať, a to o niekoľko mesiacov.

„V kontexte posledných informácií z kontrolného dňa stavby D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové je zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti korektné uviesť, že termín sprejazdnenia úseku sa posúva o niekoľko mesiacov. Keďže na stavbe pôsobí skúsený zhotoviteľ, sme pripravení prijímať akceleračné opatrenia. Zatiaľ je predčasné hovoriť o konkrétnom termíne sprejazdnenia ako aj o sume navýšenia. Dôvodom je vyhodnotenie spôsobu odstránenia identifikovaných vád. S ohľadom na prebiehajúce medzinárodné arbitrážne konanie sa v tejto chvíli nemôžeme vyjadrovať k stratégii uplatňovania nárokov voči bývalému zhotoviteľovi,“ ozrejmil v mene NDS Tlapa.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM