ROZHOVOR: Žilinská advokátka Andrea Havelková o práci právnika i bezplatnom poradenstve pre vás
Slovenská advokátska komora pri príležitosti osláv 25. výročia prijatia zákona o slobodnom výkone advokácie a Dňa Advokácie ponúka občanom BEZPLATNÉ právne poradenstvo. Pri tejto príležitosti sme vyspovedali aj žilinskú advokátku Andreu Havelkovú.
V stredu 22. apríla 2015 poradia advokáti občanom v čase od 9. do 14. hod. v Žiline v Malej zasadačke mestského úradu. Medzi nimi bude aj Andrea Havelková zo Žiliny, najmladšia členka Slovenskej advokátskej komory. Tá dokázala skombinovať náročnú kariéru advokátky a matky.
Svojich 24 hodín sa snaží každý deň rozložiť medzi rodinu a advokátsku prax. O tom, ako sa jej darí dodržiavať work-life balance sme sa jej opýtali pri chutnom zákusku, ktorý nám sama upiekla. Je totiž aj vynikajúcou cukrárkou.
Ako ste sa stali advokátkou? Neinklinovali ste skôr k otvoreniu vlastnej cukrárne?
(Smiech) Nie, nie. Nakoľko moje vlohy byť dobrou advokátkou vo mne odhalil môj otec ešte v časoch, kedy mojím jediným kulinárskym umením bolo varenie čaju a kávy. Už počas štúdia na Právnickej fakulte Univerzity Komenského som niekoľko rokov pracovala v Advokátskej kancelárii JUDr. Pavla Malicha. Povolanie advokáta si ma podmanilo a od toho času som nad inou alternatívou ani nepremýšľala. Po skončení fakulty bola preto moja voľba jasná a aj vďaka môjmu skvelému školiteľovi JUDr. Pavlovi Kuricovi som sa pre advokáciu definitívne nadchla.
Čo by ste odporúčali ľuďom, ako by sa mohli vyhnúť službám advokáta, aby nemali sporné záležitosti a nemuseli obhajovať svoju pravdu v súdnych sporoch?
Moja odpoveď bude zrejme ako zo začarovaného kruhu, pretože k predídeniu sporných záležitostí a súdnym sporom je podľa môjho názoru najlepšou prevenciou práve „nevyhnúť“ sa službám advokáta a zájsť k nemu po radu včas. Najmä v momente vstupovania do zmluvných, či iných záväzkových vzťahov, alebo predtým, než uskutočňujeme kroky, ktoré je potrebné posúdiť aj právne. Mojou skúsenosťou je, že dobrá rada na začiatku sa i napriek počiatočným vyšším nákladom stáva v závere jednou z najlepších investícií. Je potrebné nebáť sa mýtov o nás advokátoch a našich údajne prehnaných odmenách, keďže staré príslovie hovorí „dobrá rada nad zlato.“
Vzťah advokáta a klienta je v značnej miere o dôvere. Súhlasíte s týmto tvrdením?
Jednoznačne. Dôvera medzi advokátom a klientom je základom dobrého fungovania tohto vzťahu a teda následne aj základom kvalitne poskytovaných právnych služieb zo strany advokáta. Preto je potrebné si zvoliť advokáta až po tom, ako máte možnosť sa s ním osobne stretnúť, zistiť vaše vzájomné sympatie, či antipatie. Počas poskytovania právnych služieb je potrebné so svojím advokátom komunikovať, konať právne kroky len s jeho vedomím, prípadne dokonca len s jeho súhlasom a o všetkých skutočnostiach ho vždy včas informovať. V opačnom prípade sa sám klient oberá o kvalitné právne služby.
Prezradíte nám, ako sa určuje cena právnych služieb?
Obvykle dohodou medzi advokátom a klientom. Potrebné pri určovaní, avšak aj prípadnom hodnotení výšky odmeny advokáta, je brať vždy na zreteľ zodpovednosť, ktorú advokát za poskytnuté právne služby znáša a to aj zodpovednosť doslova hmotnú za prípadnú škodu vzniknutú v dôsledku alebo v súvislosti s ním poskytnutými právnymi službami. Pre tieto prípady sú advokáti aj povinne poistení, čo je zásadným rozdielom medzi členmi Slovenskej advokátskej komory a inými osobami, ktoré poskytujú právne poradenstvo a nie sú advokátmi, či notármi a pod. Mnoho ľudí totiž pri voľbe „právneho poradcu“ uprednostňuje ako kritérium najmä cenu a nie kvalitu. V dôsledku toho však môžu byť ich následné náklady zavinené poskytnutím nekvalitného právneho poradenstva niekoľkonásobne vyššie. Navyše verejnosť nerozlišuje medzi pojmami právnik a advokát. Základný rozdiel je najmä v tom, že advokátom sa právnik stáva až po tom, čo po ukončení vysokoškolského vzdelania absolvuje niekoľkoročnú prax u školiteľa – advokáta, vykoná advokátske skúšky, je bezúhonný a navyše je pre prípad, že by spôsobil v rámci výkonu svojho povolania klientovi škodu, poistený. To zabezpečuje klientom podstatne väčšiu mieru ochrany ich nárokov než je tomu u osôb, ktoré nie sú zo zákona oprávnené poskytovať právne služby a ktoré na tomto poli len pokútničia.
Čo v prípade, že klient nemá dostatočné finančné prostriedky na právnu pomoc?
Advokáti poskytujú svoje služby aj ľuďom v materiálnej núdzi v 12 Centrách právnej pomoci. Klientom, ktorých príjem nepresahuje 1,6‑násobok životného minima, advokáti v centrách radia v občianskoprávnych, pracovnoprávnych a rodinnoprávnych veciach. Klienti platia od 24 do 40 eur. Predsedníctvo Slovenskej advokátskej komory prijalo uznesenie, aby každý advokát minimálne 4× ročne prijal ustanovenie Centra právnej pomoci na poskytnutie právnej služby osobám v materiálnej núdzi. Solidarita a pomoc advokátov ľuďom v materiálnej núdzi totiž patrí k noblese našej profesie. Advokáti budú aj tento rok 22. apríla počas Dňa advokácie radiť bezplatne v Bratislave, Košiciach, Prešove, Žiline a v Banskej Bystrici.
Po náročnom dni, kedy ste zavalená prácou, aký je pre vás ideálny relax?
Ideálny relax je pre mňa moja rodina a najmä moja 4-ročná dcérka, ktorá ma v okamihu vytrhne z pozície šéfky advokátskej kancelárie zvyknutej od rána rozdávať len pokyny a príkazy zamestnancom. Pod jej velením sa zo mňa stáva obratom poslušná mamička plniaca túžby svojej ratolesti, pri čom rýchlo zabúdam na problémy, nad ktorými si od rána do večera v kancelárii lámeme hlavy. Samozrejme, že výborným relaxom je pre mňa aj šport , najmä lyže či beh a pokiaľ mám chvíľku kľud, neodolám dobrej detektívke.
foto: TASR/ Slovenská advokátska komora
(PR) – Za obsah zodpovedá objednávateľ tejto tlačovej správy.