V dobrom i v zlom
V dobrom i v zlom. To je motto druhého ročníka Národného týždňa manželstva (NTM), ktorého cieľom je vyzdvihnúť hodnotu tohto zväzku. "Pocit, že nie je všetko na mne, je najdôležitejší," povedala manželka prezidenta SR Silvia Gašparovičová n
NTM prebieha v týždni osláv svätého Valentína a má podporiť
manželstvo akýmkoľvek kreatívnym spôsobom, zamerať na manželstvo
pozornosť spoločnosti aspoň jeden týždeň v roku, motivovať páry
k budovaniu vzťahu a hovoriť o prínosoch trvalého zväzku muža a
ženy.
Prvá dáma, ktorá nad kampaňou prezvala záštitu, dnes priznala, že je
vydatá 48 rokov a počas tohto obdobia bolo dobre aj zle. „Sú povinnosti
pracovné, rodinné, ani jeden nemá čas, ale treba urobiť všetko pre to, aby
sa to spoločne zvládlo. Stačí prirodzená inteligencia, tolerancia, vedieť
prekonať problémy a povzniesť sa nad malichernosti,“ povedala svoj recept
na šťastné manželstvo. Aby sa polovica manželstiev nerozvádzala, treba
podľa prvej dámy apelovať najmä na mladých ľudí. „Najviac si to potom
odnesú deti, ktoré sú rozvodom traumatizované,“ dodala.
Národný koordinátor NTM Vladimír Sochor pripomenul, že každé manželstvo
sa môže stať postupom času rutinou a táto kampaň má podľa jeho slov
medzi túto rutinu vniesť čerstvý vietor. „NTM prináša tiež svedectvá
bežných ľudí, ale aj osobností, aby sme ukázali na dobrú voľbu, ktorou
manželstvo je,“ dodal s tým, že toto je priestor popracovať na vzájomnej
blízkosti.
Najviac žien uzatvára manželstvo vo veku 25 až 29 rokov a muži hovoria
svoje áno vo veku 30 až 44 rokov. Hovorca primátora Ľubomír Andrassy na
konferencii poznamenal, že počet uzatvorených manželstiev sa postupne
znižuje a Bratislava je na vrchole rebríčka rozvodovosti. „Viac ako
1200 párov si minulý rok povedalo Ďakujem, končíme,“ uviedol Andrassy
s tým, že téma tradičnej rodiny je pre hlavné mesto jednou z prioritných
a preto sa do projektu zapojilo. Kampaň vyvrcholí 19. februára o 15.00 h
Koncertom hudby a manželských príbehov v Dóme svätého Martina.
História kampane siaha do roku 1997, kedy sa Angličan Richard Kane rozhodol
poukázať na dôležitosť a prínosy manželstva pre spoločnosť
i jednotlivca. Kampaň Marriage Week (MW – Týždeň manželstva) si
získala podporu osobností politického a spoločenského života, počas
svojho úradovania napríklad nad ňou prevzal záštitu vtedajší britský
premiér Tony Blair s manželkou. Týždeň manželstva prebieha
v súčasnosti aj v Nemecku, Holandsku, Česku, Maďarsku a ďalších
krajinách.
Zdroj: TASR