Na liptovskom úseku D1 sa stále nepracuje: Čo bude nasledovať?
Približne pred dvoma rokmi sa prestalo pracovať na úseku diaľnice v Liptove. Dopravná situácia v Ružomberku a okolí stále trápi všetkých vodičov.

Stavba rozostavaného úseku diaľnice D1 medzi Hubovou a Ivachnovou už ďalej nesmie bezdôvodne stáť. Na tlačovej konferencii to uviedol primátor Ružomberka Igor Čombor. Spoločne s primátorom Banskej Bystrice Jánom Noskom, starostami dotknutých obcí a predstaviteľmi Klubu 500 vyzýva ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) na urýchlené riešenie problémov súvisiacich s výstavbou diaľničného úseku.
„Od chvíle, keď sa prerušili práce na výstavbe úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová uplynuli už dva roky. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) dodnes nedokázala opätovne spustiť výstavbu. Pretrasovanie diaľnice nad Hrboltovou je jasné minimálne od apríla 2015. Zhotoviteľ v roku 2016 niekoľkokrát urgoval obnovenie výstavby, no namiesto toho bol proces v júni 2016 zastavený,“ skonštatoval ružomberský primátor.
Problémom je tunel Čebrať
Podľa informácií NDS sa inžinierskogeologický a hydrogeologický prieskum na problémovom tuneli Čebrať, kde hrozí riziko zosuvu svahu, ukončí v apríli. Na základe jeho výsledkov a po vyhodnotení procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie, ktorý sa v úseku vykonáva, bude definitívne jasné, ako pokračovať ďalej v razení tunela Čebrať a vo výstavbe diaľnice D1, uviedli na svojej oficiálnej internetovej stránke. „Problém s tunelom Čebrať je jednou z prvých vecí, ktorú som po nástupe do NDS začal okamžite intenzívne riešiť. Využívame všetky možnosti, ako urýchliť proces výstavby a ukončiť úsek v čo najkratšom čase. Musíme však mať istotu, že riešenie, ktoré vyberieme ako najvhodnejšie z technického aj ekonomického hľadiska, sa bude dať na sto percent zrealizovať a dlhodobo fungovať. A na to potrebujeme podrobný prieskum a nepriestrelnú technickú analýzu,“ vysvetlil generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin.
Komplikovaná doprava
Plánované rozšírenie výroby v ružomberskom celulózovo-papierenskom podniku Mondi SCP podľa starostov prinesie do roku 2020 do mesta Ružomberok viac automobilov, pritom doprava v tomto úseku kolabuje už dnes. Priamo cez mesto a dotknuté obce prejde denne viac ako 40.000 vozidiel, bez obchvatu bude situácia v budúcnosti neudržateľná, zhodli sa. Pravidelné kolóny tiahnuce sa mestom však nie sú jediným problémom. „Keď sa k priemyselnej výrobe a obľúbenému vykurovaniu tuhým palivom pridajú aj exhaláty z tisícok automobilov stojacich v zápche, ohrozené je aj zdravie obyvateľov,“ ozrejmil ružomberský primátor.
Problém chcú riešiť
Generálny riaditeľ NDS si podľa vlastných slov veľmi dobre uvedomuje problémy s dopravou v Ružomberku a priľahlých obciach. „Príroda je silný súper, ale verím, že už v krátkom čase budeme presne vedieť, akým spôsobom nad ňou vyhráme. Dávame do toho všetko,“ dodal Ďurišin s tým, že jednou z možností je odklon od pôvodnej trasy a predĺženie tunela, čím by sa obišlo zosuvné územie. Práve preto si tento postup vyžaduje aj rozhodnutie ministerstva životného prostredia.
S výstavbou diaľničného úseku D1 sa začalo v decembri 2013. Podľa pôvodných plánov by mal byť dokončený v júni 2017. Začína sa v križovatke Hubová a údolím rieky Váh sa dostáva k tunelu Čebrať. Trasa ďalej pokračuje okolo obcí Likavka, Martinček a Lisková a končí pri obci Ivachnová, kde sa napája na diaľnicu D1 smerom na Poprad. Ďiaľnica D1 medzi Hubovou a Ivachnovou by mala motoristom ušetriť viac ako desať minút jazdy.