Mesto nechce heliport: Investor sa svojho projektu nemieni vzdať
Ani niekoľkohodinové búrlivé verejné prerokovávanie projektu výstavby heliportu na okraji Liptovského Mikuláša neobrúsilo ostré hrany medzi sporiacimi sa stranami. Súkromný investor sa nemieni vzdať pôvodného zámeru, vedenie radnice mu oponuje jednoznačne nesúhlasným postojom obyvateľstva.

Aj na základe skúseností s doterajšou provizórnou prevádzkou vyhliadkových letov ho chce za každú cenu definitívne zastaviť. „Navrhujem vzájomne sa dohodnúť na tom, čo treba urobiť, aby tam heliport nebol. Pokiaľ sa nedohodneme, tak zostáva jediná možnosť, na najbližšom rokovaní predložím mestskému zastupiteľstvu návrh, aby zrušilo v rámci územného plánu túto možnosť. Jednoznačne stojím na strane občanov, ktorí tam heliport nechcú,“ zdôraznil liptovskomikulášsky primátor Alexander Slafkovský.
Investor Cyril Fogaš poukázal na fakt, že pred viac ako dvoma rokmi začal konať na základe priamo primátorom vlastnoručne podpísaného záväzného stanoviska. „Teraz to chce retušovať. Medzi podnikaním a politikou je zásadný rozdiel. Zistil som, že keď politik niečo povie či potvrdí svojím podpisom, nemá to žiadnu hodnotu a dá sa to účelovo vysvetliť úplne inak a napokon zrušiť. Ak ja podpíšem zlú zmluvu, tak si zruinujem firmu,“ skonštatoval Fogaš.
Zároveň prízvukoval, že jeho projekt bude pokračovať podľa plánu. „Všetky dotknuté inštitúcie nám dali súhlasné záväzné stanoviská. Naďalej chcem postupovať iba legálnym spôsobom. Krajným riešením je, že budeme naďalej lietať z pracovnej plochy. Podľa leteckého zákona nie je v tom žiadny problém,“ vysvetlil Fogaš s tým, že do tohto projektu investoval už približne tri milióny eur. Pokiaľ mu ho mesto zmarí, bude si žiadať náhradu spôsobenej škody.
„Táto suma je absolútne neprimeraná. Ak niekto nemá územné rozhodnutie a stavebné povolenie, ale iba jedno stanovisko, ktorý mesto o štyri mesiace neskôr v súlade so zákonom odvolalo, a na základe toho investuje obrovské peniaze a tvrdí, že takto mu vzniká škoda, je to bohapustý nezmysel. Dá sa uznať spracovanie projektu a odborných štúdií, čo treba finančne oceniť. Keď sa nedohodneme, bude to musieť rozhodnúť súd,“ reagoval Slafkovský.
Legislatívnu a technickú bezproblémovosť postupu investora potvrdil Peter Hujo zo spoločnosti, ktorá spracovala správu o hodnotení predkladaného projektu výstavby heliportu. „Samozrejme, druhou vecou je ľudská alebo sociálna stránka, ktorá nie vždy korešponduje s technickou problematikou a tam vznikajú problémy. V konečnom dôsledku rozhodnú štátne orgány, do akej miery budú pri posudzovaní vplyvov na životné prostredie akceptovať subjektívne názory občanov,“ dodal Hujo.