Jozef Legéň Samospráva

Nová koncepcia parkovania na žilinských sídliskách: Chýba vyše 1400 parkovacích miest

Mesto Žilina, na základe podnetov od občanov, pristupuje k riešeniu parkovania na sídliskách novým a zodpovedným spôsobom. Na sídliskách chýba vyše 1400 parkovacích miest, mesto chce túto situáciu riešiť navrhovaným prevádzkovým režim a PPP projektmi.

Ilustračný obrázok k článku Nová koncepcia parkovania na žilinských sídliskách: Chýba vyše 1400 parkovacích miest
Zdroj: Dnes24.sk

Najprv boli zistené počty parkujúcich motorových vozidiel na sídliskách Vlčince, Solinky, Hájik a Hliny V – VII celoplošným meraním obsadenosti parkovacích kapacít. Následne bola stanovená objektívna kapacitná nedostatočnosť parkovacích miest. Prostredníctvom týchto údajov sa navrhla nová koncepcia regulácie statickej dopravy na žilinských sídliskách.

Problematická situácia

Parkovanie na sídliskách je dlhodobým problémom, ktorý sa dotýka nejedného občana Žiliny. Nedostatočná kapacita miestnych komunikácií, spolu s nie úplne optimálnym dopravným riešením, spôsobuje ich preplnenie a vozidlá parkujú čo najbližšie k cieľu svojej dopravy.

„Parkuje sa mimo vyznačené parkovacie plochy, na chodníkoch, či nespevnených plochách, ale aj na zeleni, v areáloch detských ihrísk, dokonca na prechodoch pre chodcov, zastávkach MHD, na kontajnerovom stojisku a podobne. Tento trend je tak hlboko zakorenený, že aj vodič, ktorý prichádza do svojho bydliska cez deň a napriek tomu, že dané miesto disponuje voľnými parkovacími kapacitami, tak z pohodlnosti odstavuje svoje vozidlo na chodníku, čo najbližšie ku svojmu vchodu,“ informoval hovorca mesta Čorba.

Z uvedeného dôvodu dochádza často ku konfliktu pešej, statickej a dynamickej dopravy. Nehovoriac o tom, že týmto spôsobom je neustále porušovaný zákon o cestnej premávke. K riešeniu problému parkovania je za potreby pristúpiť s filozofiou: „Ak si obyvatelia financujú nárast motorizácie za posledných 10 rokov o 100%, musia znášať aj ostatné náklady s tým spojené, vrátane riešenia odstavných plôch.“

Momentálny stav počtu parkovacích miest na žilinských sídliskách

  • Vlčince – absolútna kapacita 4 112 miest, vozidiel zaparkovaných v noci 4 616. Objektívna kapacitná nedostatočnosť bola definovaná na 420 až 660 parkovacích mi­est.
  • Solinky – absolútna kapacita 2 281 miest, zaparkovaných vozidiel v noci 2 694. Objektívna kapacitná nedostatočnosť bola definovaná na 350 až 490 parkovacích mi­est.
  • Hájik (stará časť) – absolútna kapacita 873 miest, zaparkovaných vozidiel v noci 1 103. Objektívna kapacitná nedostatočnosť bola definovaná na 200 až 260 parkovacích mi­est.
  • Hliny V – VII (okrem zóny plateného parkovania) – je jediné sídlisko v meste s ustálenou statickou dopravou v medziach kapacitnej dostatočnosti. Počet parkovacích miest je celkove 983, počet zaparkovaných vozidiel v noci bol 1 014.

Regulácia

Nástrojom organizácie dopravy v legislatívnom prostredí Slovenskej republiky je výlučne dopravné značenie, pričom jediný účinný mechanizmus regulácie statickej dopravy v motoristicky vyspelom svete je celoplošné spoplatnenie – zregulovanie parkovania v riešenom území v čase zvýšeného dopravného zaťaženia prostredníctvom dopravnej značky č. IP 27 a – Zóna s plateným alebo regulovaným státím a dopravnej značky č. IP 27 b – Koniec zóny s plateným alebo regulovaným státím. Regulačným nástrojom je tu cenotvorba a časové obmedzenia pre jednotlivé skupiny užívateľov.

Navrhovaný prevádzkový režim pre jednotlivé užívateľské skupiny parkovacích plôch

  • rezident – FO (obyvateľ) po preukázaní vzťahu k vozidlu, má nárok na jednu parkovaciu kartu na EČV do príslušnej lokality parkovacieho systému za zvýhodnenú sumu, druhú a maximálne tretiu za niekoľkonásobok ceny prvej tak, aby obyvatelia zvažovali potrebu viacerých rezidentských parkovacích kariet a neskláňali sa k špekulatívnym praktikám,
  • rezident – PO (prevádzkareň v príslušnej lokalite) po preukázaní vzťahu k vozidlám, má nárok na rezidentské parkovacie karty na EČV týchto vozidiel pre ulicu sídla prevádzkarne, v obmedzenom počte, za cenu minimálne desaťnásobku prvej rezidentskej parkovacej karty obyvateľa tak, aby bolo opäť zamedzené špekulatívnym praktikám.
  • návštevník tu môže kedykoľvek zaparkovať cez deň a maximálne na 3 hodiny (1. alternatíva) v čase 16.00 – 8.00 hod. Variantné riešenie (2. alternatíva) navrhuje za predpokladu regulačného mechanizmu cenotvorby, umožniť aj celodenné návštevnícke parkovanie v lokalitách s kapacitnou dostatočnosťou. Touto formou je vhodné podporiť záchytné parkovanie na veľkoplošných novovybudovaných parkovacích plochách.

Rozhodne sa v septembri

O všetkých uvedených podmienkach parkovania, vrátane návrhu cien rezidentských kariet, bude rozhodovať Mestské zastupiteľstvo v Žiline, pravdepodobne v mesiaci september. Vzhľadom na nepriaznivú finančnú situáciu mesta Žilina je nutné riešiť reguláciu statickej dopravy na sídliskách formou PPP projektov. Po odsúhlasení spomenutej koncepcie mestskými poslancami, sa začne pracovať na súťažných podkladoch, ktoré budú tiež zaradené do programu rokovania Mestského zastupiteľstva v Žiline.

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM