Žilinčanka Mária (29) nastúpila do trolejbusu s dieťaťom, v tom revízor a...Kto spravil chybu?
Mária (29) zažila v trolejbuse nepríjemnú skúsenosť. Podľa jej slov, arogantný revízor nebral ohľad na nič. Zažila deň, na ktorý by chcela, čo najskôr zabudnúť. Aká je reakcia dopravného podniku?
„Po nastúpení do trolejbusu ku mne pristúpil revízor a pýtal odo mňa cestovný lístok. Ukázala som na spacieho syna v ergonosiči. Povedal mi, že lístok mám mať, že doprava zdarma, je len pre mamičku s kočíkom a pýtal si občiansky preukaz. Ten som mu odmietala dať, kedže som vedela, že som v práve," začala svoje rozprávanie mladá mamička Majka.
Mária: Cítim sa oklamaná
Týmto jej zážitok ale zďaleka nekončí. Potom čo Mária odmietla výzvu revízora o občiansky preukaz, sa podľa slov mladej mamičky, začal revízor správať neprimerane. „Zvyšoval na mňa hlas, aká som slušne povedané protivná a keď sa ma začali ľudia zastávať, vytočilo ho to. V tom sa ma zastala nejaká pani a opýtala sa ho, ako sa môže takto správať nad hlavou dieťaťa. Tá pani sa ho opýtala na číslo jeho preukazu, no revízor ju odbil a odmietal sa preukázať," povedala ďalej Majka.
„Po tom všetkom som sa cítila sklamaná a oklamaná", dodala k svojmu zážitku Žilinčanka Mária.
Reakcia dopravného podniku
Žilina je jedno z mala miest v rámci Slovenskej republiky, kde má cestujúci s kočiarom s dieťaťom právo na bezplatné cestovanie.
Dopravný podnik sme požiadali aby sa vyjadril k tomuto prípadu. „Mesto Žilina a DPMŽ v roku 2014 poskytlo benefit pre cestujúcich, a to v rozsahu bezplatného cestovania jednej dospelej osoby s kočíkom s dieťaťom. V rámci SR nie je takmer žiadne mesto, ktoré poskytuje BD v tomto rozsahu a takýto cestujúci si štandardne platia cestovné v zmysle taríf konkrétneho mesta," informovala Anna Matejčíková zo sekretariátu DPMŽ. Ako ďalej uviedla, DPMŽ v súčasnosti neuvažuje meniť tieto podmienky cestovania, ktoré platia pre matky s deťmi.
V minulosti pri nastúpení do vozidla, musela osoba, sprevádzajúca kočiar, odstaviť na určené miesto a následne si označiť cestovný lístok .„K tomuto kroku DPMŽ pristúpil z dôvodu bezpečnosti dieťaťa, a to tak, aby osoba, ktorá cestuje s kočíkom s dieťaťom, mohla plne venovať svoju pozornosť manipulácii s kočíkom, za účelom neohrozenia bezpečnosti dieťaťa v ňom," vysvetlila Matejčíková. Po tomto kroku si osoba nemusí označovať lístok a môže tak plne venovať svoju pozornosť kočiaru, a tak strážiť bezpečnosť dieťaťa.
Nejasnosti v prepravnom poriadku
Zmena nastáva vtedy, keď osoba dieťa neprepravuje v kočiari ale v detskom nosiči ako to bolo v prípade Márie. „Osoba, ktorá prepravuje dieťa umiestnené v detskom nosiči (napr. krosná, ergonomický nosič, babyšatka…) nárok na bezplatnú prepravu nemá." Dopravný podnik to vysvetľuje tým, že pri nástupe s dieťaťom v nosiči nemusí osoba manipulovať tak, ako s kočiarom, nakoľko dieťa nesie priamo na tele a bezpečnosť dieťaťa je zaistená. Cestovný lístok si teda môže označiť ihneď pri nástupe do vozidla.
Mätúce pre matky s deťmi ale môže byť to, že podnik deklaruje bezplatné cestovanie, týkajúce sa detského kočíka s dieťaťom aj detského nosiča (ergonomický nosič, krosná…).
No ako vysvetlila Matejčíkova: „To sa týka prepravovanej veci, nie osoby. Tzn., že pokiaľ je v kočíku resp. v nosiči dieťa, neplatí sa za kočík resp. nosič ako za batožinu ani v prípade, že čo i len jeden rozmer presahuje rozmery batožiny podliehajúcej plateniu dovozného."
Arogantný revízor?
K správaniu sa revízora sme poslali otázku na dopravný podnik. Z ich skúsenosti vyplýva, že cestujúci bez cestovné lístka takmer nikdy nereaguje na kontrolu pozitívne a sú to väčšinou oni, ktorí zvyknú reagovať agresívne. „V praxi sa stretávame s agresivitou skôr zo strany cestujúcich, nie zo strany revízorov. Vo väčšine prípadov cestujúci považujú za aroganciu revízora skutočnosť, že revízor trvá na udelení pokuty a nechce uznať argumenty cestujúceho, prečo nemal označený cestovný lístok resp. čipovú kartu," povedala Matejčíková zo sekretariátu.
Matejčíková tiež uviedla, že väčšina cestujúcich chápe účel kontroly nesprávne. Podľa nej si cestujúci neuvedomujú, že čierny pasažieri, využívajú dopravu, na úkor všetkých ostatných.
Dopravný podnik sme tiež oslovili s otázkou ako postupuje, ak sa revízor odmietne aj po opakovaných výzvach preukázať. Na túto otázku sme nedostali odpoveď.
Čítajte tiež:
Španiel José (23) žijúci v Žiline otvorene o Slovákoch: Ide z nich negatívna nálada, ale…
Ukrajinka Natasha (21) žijúca v Žiline: Veľa ľudí u nás musí prežiť so 41 eur na mesiac