Ján Slota: MHD zadarmo je donebavolajúca hlúposť a populizmus!
Sľubovať bezplatnú MHD je nesplniteľný populizmus, tvrdí Ján Slota s tým, že dopravu zadarmo by mali mať iba seniori mimo špičku.

Súčasný primátor ohlásil plán zaviesť bezplatnú MHD pre všetkých Žilinčanov na rok 2017. Jeho najvážnejší protikandidát Ján Slota spochybňuje úprimnosť ale i reálnosť tohto sľubu. Podľa neho je to ekonomický nezmysel, ktorý je navyše vrcholne nespravodlivý voči obyvateľom Žiliny.
„Preboha, čo je to za sľub, že MHD na konci volebného obdobia bude zadarmo? Veď to aj ja môžem sľúbiť, že v roku 2017 bude voda, elektrina, teplo zadarmo. Každý rozumie, že to je do neba volajúca hlúposť a populizmus,“ uviedol Slota.
Podľa neho je to nereálne najmä z ekonomických dôvodov. Slota pripomína, že už teraz mesto dotuje dopravný podnik sumou takmer štyri milióny eur. „Ak sa zavedie doprava zadarmo pre všetkých, tak bude vraj potrebné ďalších dva a pol milióna eur. Komu vezme peniaze? Školám? Dôchodcom? Centrám voľného času? Športu? Kultúre? No ďakujem pekne,“ pýta sa Slota.
Ako však dodáva, suma dva a pol milióna eur nemusí byť ani zďaleka konečná. „Experiment v českom Frýdku-Mýstku ukazuje, že sa prechodne zvýši počet cestujúcich, a teda aj počet prejazdených kilometrov, keďže musia nasadiť viac vozidiel. A to sú ďalšie náklady,“ tvrdí Slota. Zároveň si myslí, že sa aj zvýšia náklady na údržbu, lebo ľudia si nebudú cestovanie zadarmo vážiť a naopak poklesne kvalita cestovania, lebo linky budú nonstop preplnené. „Som za MHD zadarmo, ale len pre seniorov. To presadím. Ale mimo dopravnej špičky, lebo to dopravný podnik nezvládne,“ hovorí Slota.
Podľa neho je však nejasné, čo tým vlastne plánuje doterajší primátor Choma dosiahnuť. „Chce presunúť ľudí z áut do trolejbusov alebo MHD zadarmo má slúžiť ako sociálny benefit obyvateľom? A kto to zaplatí?,“ pýta sa Slota.
Ako dodáva, tým, že mesto bude platiť dopravnému podniku prakticky všetko, vedenie MHD stratí pud sebazáchovy. „Ak máte istotu, že niekto iný vám preplatí všetky straty, tak prečo by ste šetrili? Mesto by to zruinovalo,“ tvrdí kandidát na primátora Ján Slota.
Dlhoročný primátor upozorňuje, že experimenty vo svete ukázali, že MHD zadarmo jednoducho nefunguje a neprináša svoje výsledky. Po zavedení bezplatnej dopravy v belgickom meste Hasselt v roku 1997 nových pasažierov tvorilo 18% bývalých cyklistov, 14% čo chodilo predtým pešo a iba 23% prešlo do MHD z automobilov. „Ľudia z áut do MHD neprejdú, ani keď je zadarmo,“ konštatuje. Jeho tvrdenie potvrdzujú aj skúsenosti z estónskeho hlavného mesta Tallin. Je to zatiaľ najväčšie mesto na svete, ktoré ponúka miestnym dopravu zadarmo. Po roku sú však na radnici sklamaní. Podľa najnovšej štúdie sa počet cestujúcich v estónskej metropole vo veľkosti Bratislavy zvýšil iba o 1,2 percenta. „Cieľom bolo znížiť počet aut v uliciach, ale skončilo to fiaskom,“ uzatvára Slota.
(PR) – Za obsah zodpovedá objednávateľ tejto tlačovej správy. Jeho názory sa nemôžu spájať so stanoviskami a postavením siete portálov Global 24.