Jozef Legéň Správy

Diaľnica do Poľska odklepnutá: Aké firmy a za koľko ju postavia?

Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité, spolufinancovaný z Operačného programu Doprava (OPD), postaví združenie D3 v zložení Váhostav, Doprastav, Strabag a Metrostav. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podpísala zmluvu o dielo na výstavbu nového diaľničného úseku 28. júna 2013.

Ilustračný obrázok k článku Diaľnica do Poľska odklepnutá: Aké firmy a za koľko ju postavia?
Zdroj: TASR

„Diaľničný úsek D3, ktorý NDS rozbehla, je ďalším krokom k diaľničnému prepojeniu krajín stredovýchodnej Európy v severojužnom smere od Baltu po Stredomorie,“ informovala Národná diaľničná spoločnosť. Zmluvná cena je necelých 330 miliónov eur.

Význam pre región

Diaľnica D3 má pre žilinský región, ktorým prechádza, mimoriadny význam. Je dôležitou spojnicou, ktorá napojí Slovenskú republiku na severného suseda – Poľsko. Rovnako dôležitým momentom je spojenie Slovenska a regiónu Žiliny s najväčším ekonomickým regiónom Poľska – Hornosliezskou priemyselnou oblasťou (Gornoslaski okreg przsemyslowy) s centrom v poľských Katowiciach.

Začiatok budovania úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité je podľa NDS dôležitým medzníkom aj severného napojenia na ďalšieho strategického suseda – Českú republiku. „Svrčinovec je bod, v ktorom sa napojí rýchlostná cesta R5 na diaľnicu D3 a spojí tak obe krajiny druhým diaľničným prepojením, popri diaľnici D2 Brodské,“ dodala NDS.

Operačný program doprava

Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschop­nosti SR.

OPD má na roky 2007–2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach.

Prioritné osi OPD: PO1 – Železničná infraštruktúra PO2 – Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 – Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 – Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov PO5 – Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 – Železničná verejná osobná doprava PO7 – Technická pomoc

Investícia do Vašej budúcnosti

Projekt technickej pomoci OPD „Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007–2013“ je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM