Darí sa im: Žilinské gymnázium je piate naj v celej SR, aký je jeho recept na úspech?
V hodnotení rebríčka úspešnosti škôl inštitútu INEKO sa zo žilinských gymnázií umiestnilo najlepšie Gymnázium bilingválne na ulici Tomáša Ružičku, keď v širokej konkurencii obsadilo 5. miesto. V čom je tajomstvo úspechu školy, ktorej až 30% študentov odchádza na zahraničné univerzity?

Inštitútu INEKO zverejnil rebríček úspešnosti základných a stredných škôl na Slovensku. Cieľom autorov projektu bolo poskytnúť širokej verejnosti informácie o dosahovaných výsledkoch školských zariadení u nás, pričom zverejnený rebríček má prispieť k efektívnejšej súťaži medzi jednotlivými školami, čo v konečnom dôsledku zvýši ich kvalitu.
Gymnázium bilingválne dosiahlo celkové hodnotenie 7,5 bodov, čo predstavuje v slovnom vyjadrení školu s výbornými výsledkami. Vysoko nadpriemerné výsledky toto gymnázium dostalo za kvalitné výsledky maturitných skúšok (Slovenský jazyk, Anglický jazyk B2). Rozhodli sme sa riaditeľku školy p. Vankovú vyspovedať a zistiť, v čom teda tkvie úspech Gymnázia bilingválneho v Žiline:
Aký je váš recept na úspech?
To je najťažšia otázka, ak by sme mali takýto recept, boli by sme ešte lepší. Aj keď výsledky hovoria o našej dobrej práci, stále máme čo zlepšovať. Máme určité vízie, ku ktorým sa pomaly približujeme. Možno predsa by som mohla spomenúť naše motto: Vzdelávanie bez hraníc, ktoré naozaj uplatňujeme čím ďalej, tým viac. Robíme všetko preto, aby naše gymnázium bolo modernou inštitúciou humánneho typu, to znamená – poskytovať kvalitné vzdelávanie, maximálne rozvíjať schopnosti žiakov, ale s porozumením pre ich potreby a s ľudským prístupom. Je všeobecne známe, že dobrú školu robia dobrí učitelia – musím potvrdiť, že naši učitelia sú dobrí odborníci a svojim žiakom sú skvelými pomocníkmi vo vzdelávaní. Vo svojej kreativite majú zo strany vedenia školy značnú slobodu. Samozrejme, mohli by sme ponúkať žiakom akékoľvek skvelé programy, a zostali by nevyužité, ak by neboli takí, akí sú. Tí naši majú záujem o vlastný rast a dobré schopnosti využiť výzvy. Veľkú pozornosť venujeme preto kvalitnému výberu žiakov, overujeme ich predpoklady pre štúdium v prijímacom konaní. Ostáva nám dúfať, že aj naďalej sa budú ku nám hlásiť talentovaní a ambiciózni žiaci.
Koľko vašich absolventov odchádza študovať na zahraničné školy:
Môžem povedať, že veľa – viac ako tretina študentov. Mohli by ste ich nájsť na rôznych českých vysokých školách, ale aj v Španielsku, Francúzsku, Veľkej Británii, Nórsku, a Švajčiarsku. Škoda, že väčšina z nich po skončení štúdia zostáva pracovať v zahraničí.
V čom ste iní ako ostatné školy?
Všetci študenti našej školy (je ich 414) sú bilingválni študenti. Odlišujeme sa od klasických gymnázií dĺžkou trvania štúdia – 5 rokov, vekom žiakov prvého ročníka – na štúdium prijímame žiakov aj z 8. a 9. ročníka ZŠ, učiteľským zborom – u nás pôsobí 9 zahraničných učiteľov – to znamená širšia rozmanitosť metodických postupov, učebným plánom – žiaci absolvujú všetky predmety v súlade so štátnym vzdelávacím programom, niektoré však v dvoch jazykoch (v slovenskom jazyku a v druhom vyučovacom jazyku, teda vo francúzštine alebo v španielčine), modernou budovou – ešte sa zatiaľ neprejavujú vrtochy starých školských budov. Zrejme aj samotnými ľuďmi – učiteľmi a žiakmi. Učitelia sú tvoriví, vážia si svojich žiakov a majú svoju prácu radi a žiaci majú výborné rozumové schopnosti, vážia si svojich učiteľov a sú hrdí na svoju školu. Sme jediná škola na Slovensku s dvomi bilingválnymi jazykovými sekciami a zvažujeme v blízkej budúcnosti otvoriť aj tretiu bilingválnu sekciu – anglickú.
Aké sú vaše mimoškolské aktivity?
Neviem, kde mám začať, je toho veľa – bohatá krúžková činnosť, súťaže, besedy, kultúrne programy. To funguje na všetkých školách. Čo je výnimočné – od roku 2009 sme členom Europrojektu (najväčšia sieť stredných škôl krajín Európskej únie), každú z 19 členských krajín reprezentuje jedna škola a nám sa dostalo cti reprezentovať Slovensko. V rámci toho programu, kde pracovným jazykom je angličtina, školy spolupracujú na dvojročných projektoch, raz ročne sa stretnú koordinátori a učitelia zapojení do programu a raz ročne na konferencii aj žiacke delegácie prezentujú splnené úlohy programu. Vďaka projektu máme veľa priateľov vo všetkých členských krajinách, organizujeme výmenné pobyty, vymieňame si skúsenosti, realizujeme špeciálne hodiny – napr. matematiky v Štokholme, programovania vo fínskej Jyväskylä, francúzskej literatúry u nás a pod. Mladí ľudia sa stretávajú, komunikujú bez bariér, naši študenti si uvedomujú, že nie sú o nič horší ako ich rovesníci v bohatších európskych krajinách. Vďaka tomuto partnerstvu realizujeme už druhý školský rok individuálne mobility žiakov, takto už 17 našich študentov absolvovalo troj – päťmesačné študijné pobyty v členských školách Europrojektu. Tento školský rok sú aj u nás siedmi študenti – zo Španielska, Francúzska a Luxemburska.
Ďalšou významnou aktivitou školy, ktorú organizujeme nielen pre našich študentov a ktorej program presahuje hranice SR, je medzinárodné modelové zasadnutie OSN – ZAMUN, tento školský rok pripravujeme už jeho tretí ročník. Za dva ročníky zasadnutia sme privítali delegácie z viacerých slovenských škôl, ale aj z Poľska, Nemecka, Portugalska, Srbska, Českej republiky, Holandska a Belgicka. Počas troch dňoch študenti simulujú prácu delegátov OSN, vyjadrujú sa k aktuálnym problémom doby, prijímajú rezolúcie.
Každoročne organizujeme aj Deň frankofónnej a hispanofónnej kultúry, aby sme sa zbližovali ešte viac s kultúrou krajín, ktorých jazyk sa učíme. Tradične sa tohto školského sviatku zúčastňuje belgický a španielsky veľvyslanec, predstavitelia mesta a zriaďovateľa školy. Výborný ohlas u študentov majú aj ďalšie naše tradície – prírodovedný deň, gril party, večierky, športové turnaje a iné.
foto: ilustračné