Správy

Búrlivá diskusia pre žilinské prímestské linky: Zmluva s dopravcami onedlho končí

Platnosť zmluvy medzi ŽSK a súčasnými zmluvnými dopravcami vyprší k 29. novembru 2019. Žilinský samosprávny kraj vypísal tri súťaže na zmluvných dopravcov v piatich regiónoch ŽSK.

Ilustračný obrázok k článku Búrlivá diskusia pre žilinské prímestské linky: Zmluva s dopravcami onedlho končí
Zdroj: TASR

Búrlivú diskusiu vyvolala v pondelok na zasadnutí Zastupiteľstva Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) v Žiline Správa o priebehu verejného obstarávania na zabezpečenie prímestskej autobusovej dopravy.

Tri súťaže na tri regióny

Platnosť zmluvy medzi ŽSK a súčasnými zmluvnými dopravcami – SAD Žilina a Arriva – vyprší k 29. novembru 2019, preto ŽSK vypísal tri súťaže na zmluvných dopravcov v piatich regiónoch ŽSK.

„Samostatne sa súťaží Liptov, samostatne sa súťaží Orava s Kysucami a samostatne sa súťaží Turiec a Považie. Takže tri súťaže v piatich samostatných regiónoch a výsledkom bude päť samostatných zmlúv,“ vysvetlila predsedníčka ŽSK Erika Jurinová.

Vypísanie verejného obstarávania na dva plus jeden rok považuje podpredseda ŽSK Igor Janckulík za obrovské riziko.

„Určite som za transparentnú súťaž. Ale podľa môjho názoru, spúšťať takúto súťaž je obrovské riziko. Lebo potrebujeme zhruba 461 autobusov a vyše 1000 zamestnancov. Myslím si, že kto by sa do takejto súťaže zapojil, to by bol sebevrah. Keby to bolo na desať rokov, skôr by sa možno niekto prihlásil. Ale za takýchto okolností, pochybujem, že by sa niekto prihlásil. Takže ostávajú nám len dopravcovia, ktorých máme,“ povedal Janckulík.

Podľa právneho poradcu skupiny na prípravu verejného obstarávania prímestskej autobusovej dopravy Michala Miškoviča z prípravných trhových konzultácií vyplynulo, že dopravcovia majú záujem aj o súťaž na krátke obdobie.

„Treba si uvedomiť, že aktuálni dopravcovia majú v princípe až monopolné postavenie. A samozrejme, aj objektívne najlepšie možnosti a podmienky na to, aby v zásade pokračovali v poskytovaní služby. To je pravda. Veľmi ťažko im môže konkurovať iný dopravca tým, že by si obstaral potrebnú flotilu a potrebný počet zamestnancov, najmä vodičov,“ podotkol Miškovič.

Tender na desať rokov

V prvej polovici roku 2020 chce ŽSK spustiť tender na nových dopravcov na obdobie desiatich rokov.

„Predpokladáme, že do súťaže sa prihlási oveľa viac dopravcov. Kvôli tomu, že desaťročné obdobie je už naozaj postačujúce na to, aby sa vykryli náklady dopravcov, aj keby prišiel niekto nový. Napríklad na novú flotilu, na získanie vodičov a všetkých potrebných zamestnancov,“ dodal Miškovič.

*„Keby sme teraz išli do súťaže na desať rokov, už by sme sa nevyhli časovému stresu. Ak by to vysúťažil niekto nový, tak už nedokáže prísť na územie. A práve to vyplynulo z trhových konzultácií v rámci verejného obstarávania,“*do­plnila Jurinová.

Nový dopravca, ktorý by vzišiel zo súťaže a nebol by to pôvodný, by potreboval minimálne pol roka na prípravu prostredia, autobusov, ľudí. Aj to by bolo s veľkými otáznikmi, či by to stihol.

„To bol najväčší dôvod, prečo sa nakoniec rozhodlo o krátkej súťaži,“ uzavrela Jurinová.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR

Rýchle správy

Najčítanejšie