Rôzne

Novinky v platení za hrobové miesta: Postačí aj prevod na účet

Poplatok za prenájom hrobového miesta na žilinských cintorínoch môžu občania od januára 2013 platiť jednoduchšie. Doteraz museli najprv navštíviť správcu cintorína a vyzdvihnúť si šekovú poukážku, potom uhradiť poplatok na Mestskom úrade v Žiline a následne odovzdať doklad správcovi cintorína.

Ilustračný obrázok k článku Novinky v platení za hrobové miesta: Postačí aj prevod na účet
Foto: Iveta Hrabovská

Tento spôsob už je minulosťou a Mesto Žilina umožňuje občanom uhradiť poplatok prostredníctvom jednoduchého tlačiva v Klientskom centre Mestského úradu v Žiline. Samozrejmosťou je aj bezhotovostná platba cez účet, podmienkou je však uvedenie mena nájomcu hrobového miesta a správneho variabilného symbolu, ktorým je číslo zmluvy o prenájme hrobového miesta.

Mesto Žilina od septembra minulého roku intenzívne spracováva elektronickú evidenciu všetkých hrobových miest na pohrebiskách v jednotlivých mestských častiach Žiliny. Pokračuje tak digitálna inventarizácia hrobových miest, ktorej cieľom je sprehľadniť celú evidenciu a zjednodušiť správu hrobových miest. V súčasnosti eviduje Mesto Žilina v 16 zmluvných pohrebiskách viac ako 22 000 hrobových mi­est.

S účinnosťou od 5. 1. 2013 platí nové Všeobecne záväzné nariadenie č. 26/2012, ktorým sa vydáva Prevádzkový poriadok pohrebísk mesta Žilina, ktorý nájdete na tomto odkaze. Dôležité informácie pre nájomcov hrobových miest sú uvedené aj v ozname, ktorý je zverejnený na všetkých 16 cintorínoch. Podľa platného zákona o pohrebníctve sú všetci nájomcovia hrobových miest povinní mať uzatvorenú nájomnú zmluvu a nahlásiť zmenu napr. trvalého bydliska, mena pod. Preto je dôležité, aby si občania splnili zákonnú povinnosť a predišli tak riziku zrušenia ich hrobového miesta.

Úspora času

Novinkou je to, že občania, ktorí majú platnú nájomnú zmluvu a potrebujú uhradiť poplatok za prenájom hrobového miesta, už nemusia navštíviť správcu cintorína. Platbu môžu zrealizovať bez manipulačného poplatku priamo v pokladni Mestského úradu v Žiline. Potrebné tlačivá sú k dispozícii v Klientskom centre Mestského úradu a tiež na oficiálnych stránkach Mesta v rubrike Klientske centrum MsÚ/ Žiadosti a formuláre nájdete TU. alebo www.zilina.sk/…429454-1.pdf.

„Verím, že tento nový systém správy hrobových miest bude prehľadný, efektívny a zjednoduší občanom spôsob platby poplatku za prenájom hrobového miesta“, uviedol primátor Igor Choma.

Je v záujme každého občana, ktorý je nájomcom hrobového miesta, aby si skontroloval svoje doklady a úhradu poplatkov. Pracovníci Odboru životného prostredia Mestského úradu v Žiline sú k dispozícii každý pracovný deň od 8.00 do 14.00 hod. a ochotne poskytnú všetky potrebné informácie osobne, telefonicky, poštou alebo prostredníctvom e-mailu.

Informácie o zosnulom priamo na hrobe

Všetky záznamy o prenájme hrobových miest nájdete spracované a prístupné aj na stránke www.cintoriny.sk. Novinkou je využite QR kódu, ktorý umožňuje nájomcom alebo príbuzným priamo pri hrobovom mieste získať informácie o zosnulých (ako napr. životopis, spomienky, fotografie), informácie o platbe a nájomnej zmluve, zapáliť virtuálnu sviečku, alebo položiť kyticu (na digitálnej mape portálu).

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM