Jozef Legéň Samospráva

Žilinčania, za parkovanie na sídliskách si zacvakáte: Takto to má vyzerať v praxi...

Parkovanie na sídliskách v Žiline je dlhodobým problémom. Mesto bude túto situáciu riešiť spoplatnením parkovacích miest na sídliskách. Radnica presné sumy ešte nezverejnila, ale je jasné, že majitelia viacerých áut zaplatia oveľa viac.

Ilustračný obrázok k článku Žilinčania, za parkovanie na sídliskách si zacvakáte: Takto to má vyzerať v praxi...
Foto: Monika Földešiová

Parkovanie na sídliskách zadarmo bude pravdepodobne pre Žilinčanov históriou. Dlho pretrvávajúci problém s parkovaním sa radnica rozhodla riešiť spoplatnením parkovacích miest.

Mesto ako prvé spravilo analýzu na zistenie počtov parkujúcich motorových vozidiel na sídliskách Vlčince, Solinky, Hájik a Hliny V – VII celoplošným meraním obsadenosti parkovacích kapacít. Z tejto analýzy sa zistilo, že chýba približne 1400 miest na parkovanie.

„Parkuje sa mimo vyznačených parkovacích plôch, na chodníkoch či na nespevnených plochách, ale aj na zeleni, v areáloch detských ihrísk, dokonca na priechodoch pre chodcov, zastávkach MHD, na kontajnerovom stojisku,“ povedal hovorca mesta Pavol Čorba.

Mesto vidí ako jediný nástroj organizácie dopravy v legislatívnom prostredí Slovenskej republiky výlučne dopravné značenie, pričom jediný účinný mechanizmus regulácie statickej dopravy v motoristicky vyspelom svete je podľa mesta celoplošné spoplatnenie .

Navrhovaný režim

Rezident – FO (obyvateľ) po preukázaní vzťahu k vozidlu, má nárok na jednu parkovaciu kartu na EČV do príslušnej lokality parkovacieho systému za zvýhodnenú sumu, druhú a maximálne tretiu za niekoľkonásobok ceny prvej tak, aby obyvatelia zvažovali potrebu viacerých rezidentských parkovacích kariet a neskláňali sa k špekulatívnym praktikám.

Rezident – PO (prevádzkareň v príslušnej lokalite) po preukázaní vzťahu k vozidlám, má nárok na rezidentské parkovacie karty na EČV týchto vozidiel pre ulicu sídla prevádzkarne, v obmedzenom počte, za cenu minimálne desaťnásobku prvej rezidentskej parkovacej karty obyvateľa tak, aby bolo opäť zamedzené špekulatívnym praktikám.

Návštevník tu môže kedykoľvek zaparkovať cez deň a maximálne na 3 hodiny (1. alternatíva) v čase 16.00 – 8.00 hod. Variantné riešenie (2. alternatíva) navrhuje za predpokladu regulačného mechanizmu cenotvorby, umožniť aj celodenné návštevnícke parkovanie v lokalitách s kapacitnou dostatočnosťou. Touto formou je vhodné podporiť záchytné parkovanie na veľkoplošných novovybudovaných parkovacích plochách.

Definitíva padne v septembri

Radnica sa rozhodla pre radikálny krok. „Ak si obyvatelia financujú nárast motorizácie za posledných 10 rokov o 100 %, musia znášať aj ostatné náklady s tým spojené vrátane riešenia odstavných plôch.“ Ako prvé by sa teda malo spoplatniť parkovanie na sídlisku Solinky. „O všetkých uvedených podmienkach parkovania vrátane návrhu cien rezidentských kariet bude rozhodovať zastupiteľstvo pravdepodobne v septembri,“ uzavrel Čorba

Vzhľadom na nepriaznivú finančnú situáciu mesta Žilina je podľa hovorcu nutné riešiť reguláciu statickej dopravy na sídliskách formou PPP projektov. Po odsúhlasení spomenutej koncepcie mestskými poslancami, sa začne pracovať na súťažných podkladoch, ktoré budú tiež zaradené do programu rokovania Mestského zastupiteľstva v Žiline.

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM