Ulice Žiliny už brázdi nový trolejbus: Zaujímavé fakty o prototype Solaris! Foto

Ulicami Žiliny budú jazdiť nízkopodlažné trolejbusy. Prvý už dorazil. Ide o svetovú premiéru a dokonca si v nich budeme môcť nabíjať aj mobily! To však nie je všetko.

Soňa Vanovčanová
Ilustračný obrázok k článku Ulice Žiliny už brázdi nový trolejbus: Zaujímavé fakty o prototype Solaris! Foto
Zdroj: Mesto Žilina

Obnova vozového parku v Dopravnom podniku mesta Žilina (DPMŽ) je v prvej fáze. Podľa informácií z mesta, plánovaná ekologická trolejbusová doprava prepraví až 70 % cestujúcich. Prvý z 15-tich trolejbusov je už na mieste.

Klíma aj nabíjačky

„Nakoľko do Žiliny budú dodané trolejbusy, ktoré budú mať u nás svetovú premiéru, je nevyhnutné pred spustením do prevádzky absolvovať homologizačný proces (rôzne skúšky a testy), pretože ide o dráhové vozidlo nového typu, ktoré ešte nie je v premávke nielen na Slovensku, ale ani nikde inde vo svete,“ informoval hovorca mesta Pavol Čorba.

Podľa informácií z mesta Žilina budú čoskoro ulicami premávať nízkopodlažné, plne klimatizované trolejbusy, zabezpečené kamerovým systémom. Budú tiež vybavené výklopnou rampou pre ľahší nástup cestujúcich na invalidnom vozíku. Súčasťou zariadenia tiež bude najnovší tarifno-informačný systém – palubný počítač, označovače cestovných lístkov, informačné panely, GPS lokalizácia a GSM prenos dát na dispečing.

V interiéri tiež budú osadené USB zásuvky na nabíjanie mobilných zariadení cestujúcich,“ uvádza sa ďalej v tlačovej správe Mesta Žilina.

Ako uviedol hovorca, v lete 2016 bolo ukončené verejné obstarávanie, kde DPMŽ súťažil o dodávku 27 autobusov. Táto je rozdelená do dvoch častí. V prvej bude dodaných 15 kusov trolejbusov, v ďalšej časti bude vozový park doplnený ešte o ďalších 12 kusov. Víťazom verejnej súťaže sa stala spoločnosť Škoda Electric, a. s., ktorá v týchto dňoch začína dodávať trolejbusy do Dopravného podniku. Zmluva s dodávateľom bola podpísaná v októbri 2016 po schválení Žiadosti o nenávratný finančný príspevok.

Trolejbus bez cestujúcich?

Homologizačný proces sa podľa hovorcu mesta Pavol Čorba už začal vo výrobnom závode spoločnosti ŠKODA ELECTRIC a.s. a bude pokračovať aj po dodaní do Žiliny.

"Práve tento prvý dodaný trolejbus je prototypom, ktorý tieto skúšky v značnej miere už absolvoval. Následne musí počas skúšobnej prevádzky absolvovať jazdy s predpísaným objemom kilometrov, najprv bez cestujúcich a potom aj s cestujúcimi, konkretizuje Čorba.

Akonáhle bude tento proces ukončený, ministerstvo dopravy schváli trolejbusu technické podmienky a následne môže byť vydaný aj technický preukaz. Až potom je možné nasadiť trolejbusy do riadnej prevádzky.

"Tento termín však závisí od priebehu a výsledkov jednotlivých skúšok a od schvaľovacieho orgánu, ktorým je Ministerstvo dopravy a výstavby SR, no očakávame, že to bude do konca tohto roku, uvádza sa v závere tlačovej správy Mesta Žilina.

Odporúčame