Jozef Legéň Samospráva

Primátor sa stretol so Žilinčanmi: Toto sú problémy, ktoré trápia obyvateľov spod Dubňa

Primátor Žiliny Igor Choma sa opäť stretol s občanmi mesta na pravidelnom verejnom stretnutí, ktoré sa konalo vo veľkej zasadačke Mestského úradu v Žiline. Občania mali možnosť pýtať sa vedenia mesta otázky a kompetentní na ne odpovedali. Prečítajte si, čo obyvateľov spod Dubňa najviac trápi.

Ilustračný obrázok k článku Primátor sa stretol so Žilinčanmi: Toto sú problémy, ktoré trápia obyvateľov spod Dubňa
Foto: Iveta Hrabovská

Na stretnutí sa okrem primátora zúčastnili za Mesto Žilina aj prvá zástupkyňa primátora Slavomíra Brezovská, druhý zástupca primátora Štefan Zelník, vedúci jednotlivých odborov Mestského úradu v Žiline Ján Barienčík, riaditeľ Dopravného podniku Mesta Žiliny Milan Šamaj, náčelník Mestskej polície a poslanci Mestského zastupiteľstva v Žiline.

„Vedeniu mesta Žilina záleží na názore občanov a usiluje sa o riešenie všetkých požiadaviek. Aj preto sa verejné stretnutia občanov s vedením mesta konajú dvakrát ročne vo Veľkej zasadačke Mestského úradu v Žiline a občania tak majú možnosť položiť svoje otázky alebo podnety priamo predstaviteľom mesta, prípadne ich môžu napísať a vhodiť do pripravenej urny. Najbližšie stretnutie občanov s vedením mesta je naplánované na jeseň tohto roka,“ uviedol hovorca mesta Žilina Pavol Čorba.

Otázky a odpovede zo stretnutia primátora Žiliny s občanmi

1. Je možné vrátiť Kuzmányho ulicu na prejazd pre osobné autá? Veľká Okružná je preťažená, sprejazdnením Kuzmányho by sa odľahčila.

Na otázku odpovedal primátor na stretnutí s občanmi:

Mesto so sprejazdnením Kuzmányho ulice nemá problém. Nesúhlasí s tým však dopravný inšpektorát. Ak v dopravnom genereli dá súhlasné stanovisko na sprejazdnenie Výskumný ústav dopravný, a.s. Žilina a Žilinská univerzita (spracovateľ dopravného generelu), existuje nádej, že v budúcnosti by Kuzmányho ulica mohla byť prejazdná aj pre osobné autá.

2. Občianka mesta poďakovala Mestskému úradu v Žiline za otvorenie jedálne pre seniorov na Hlinách VIII., do ktorej chodí skutočne veľa ľudí a všetci to veľmi kvitujú. Spýtala sa, či je možné vylúčiť nákladnú dopravu z ul. Hollého? Keď sa opravovala križovatka Hollého – Bratislavská, bola odtiaľto vylúčená nákladná doprava. Dnes tadiaľ opäť chodia kamióny na Jánošíkovu a hrozí, že cesta sa znovu prepadne.

Na otázku odpovedal primátor na stretnutí s občanmi:

Je rozdiel medzi krízovým režimom a štandardnou situáciou. Na túto problematiku sa ešte pozrieme.

Doplnené vyjadrenie vedúceho odboru dopravy:

Okresný dopravný inšpektorát v Žiline súhlasí s osadením dopravných značiek zabraňujúcich prejazd iných vozidiel ako tých, ktoré tam majú prevádzky. Dopravné určenie je vydané, značky budú osadené.

3. Doplniť vybavenie interiéru denného centra na Kmeťovej ulici televízorom a DVD prehrávačom.

Vyjadrenie odboru sociálneho a zdravotného:

Podnet bol prekonzultovaný s vedúcou Denného centra na ul. A. Kmeťa p. Cesnekovou, ktorá informovala, že zo strany členov denného centra nebola požiadavka na zakúpenie televízneho prijímača a tiež DVD, pretože v dennom centre denne prebiehajú rôzne krúžkové činnosti a tiež majú k dispozícii počítač. V budúcnosti pri zlepšení finančnej situácie budeme uvažovať o zakúpení požadovaných vecí.

4. Ktorý architekt určil umiestnenie altánku vo dvore denného centra na Kmeťovej ulici? Altánok sa nachádza 20 metrov od hlavnej budovy, je zastrešený a už v mesiaci apríl je z 1/3 v tieni a v mesiacoch jún, júl, august, kedy by mal slúžiť ako altánok proti slnku, nebude na slnku (bude v tieni susedného domu). Vedie od neho 9 prudkých schodov k WC.

Na otázku odpovedal primátor na stretnutí s občanmi:

Umiestnenie altánku si určili samotní klienti denného centra. Altánok už nie je možné posunúť.

5. Kvalita vody vo Všiváku sa od júna 2013 zhoršila, zhoršenie nezávisí od počasia, kvalita sa na nejaké obdobie – do apríla 2014 zlepšila. Mestské zastupiteľstvo by malo tlačiť na kompetentné orgány.

Na podnet odpovedal primátor na stretnutí s občanmi:

Vodný tok nie je v majetku Mesta Žilina, preto nemôžeme prisľúbiť riešenie.

6. Šport v Žiline veľmi upadá, až na samé dno. Športová hala, ktorá reprezentovala mesto, slúžila všetkým Žilinčanom, v ktorej sa konali Majstrovstvá sveta vo volejbale žien, žiaľ asi sedem rokov chátra, zanedbáva sa, rozkráda sa a je hanbou mesta. Bolo by dobré, keby Mesto halu získalo späť do svojho vlastníctva. Hala je teraz v súkromných rukách a majiteľ sa o ňu nestará. Je to veľká hanba, že sa o halu nestará, hala chátra a nereprezentuje mes­to.

Na podnet odpovedal primátor na stretnutí s občanmi:

Hala aj s pozemkami bola v r. 2006 odpredaná za 131 mil. SKK, v r. 2008 sa akože začala rekonštruovať, bola vyprázdnená a odvtedy sa v hale nič neudialo. Vlastníkom je spoločnosť SIRS – Development, a.s. Mesto halu nechce zbúrať. Má záujem, aby sa hala dostala späť do majetku Mesta. Ak sa hala dostane späť do majetku Mesta, využijú sa európske fondy na opravu haly, aby mohla slúžiť na usporadúvanie športových, kultúrnych podujatí a veľkých spoločenských stretnutí, pretože okrem zimného štadióna v Žiline nie je hala s väčšou kapacitou. O zámene bude rozhodovať Mestské zastupiteľstvo v Žiline, pričom sa bude dbať na to, aby zámena pre mesto nebola nevýhodná. Športová hala je cenná nielen ako miesto pre športové aktivity, ale je to tiež architektonický skvost.

7. Občan vyjadril nesúhlas s výmenou schátralej športovej haly za lukratívne pozemky. Oprava haly bude drahá, je možné, že materiál už nie je dosť pevný. Halu by jej súčasný majiteľ mal dať mestu zadarmo a ešte aj prispieť na jej likvidáciu. Hala je momentálne pre majiteľa devastačný priestor, majiteľ nechce halu prevádzkovať.

Na podnet reagoval primátor na stretnutí s občanmi:

Máme tu dva odlišné názory. Aj na tomto vidieť, že samotní Žilinčania nie sú jednotní v tom, čo ďalej so športovou halou – niektorí žiadajú jej rekonštrukciu, aby mali kde Žilinčania športovať, druhí sú zásadne proti tomu, aby Mesto investovalo do jej rekonštrukcie. Každopádne, Mesto sa bude usilovať získať halu naspäť do svojho vlastníctva a zrekonštruovať, avšak samozrejme nie za každú cenu.

8. Smetisko v Považskom Chlmci – sadiť sa tam už nebude, stavať sa tam už tiež nebude. Ak by sa odpad vyvážal mimo Žilinu, cena za odvoz odpadu by bola oveľa vyššia. Smetisko by sa malo rozšíriť.

Na podnet odpovedal primátor na stretnutí s občanmi:

Skládka je predbežným opatrením Slovenskej inšpekcie životného prostredia zatvorená. Prevádzkovateľ skládky, spoločnosť T+T, a.s. sa však proti tomu odvolala a chce využiť a zaplniť existujúcu kapacitu skládky. V zmysle územného plánu sa v mestskej časti Považský Chlmec pokračuje vo výstavbe rodinných domov smerom k smetisku. Ak predpokladáme, že skládka sa uzavrie, tak po uzavretí sa vykoná rekultivácia skládky (zasypanie zeminou, výsadba stromov, atď.) a vznikne celkom prijateľné prostredie pre život tak, aby úroveň bývania nebola znehodnocovaná. Spoločnosť T+T, a.s. skládku plánovala rozšíriť, ale obyvatelia Považského Chlmca s tým nebudú súhlasiť. Ak sa ukončí funkčnosť skládky, Mesto Žilina urobí výberové konanie, pričom bude na uchádzačoch, kam sa bude odpad vyvážať. V budúcnosti by sa malo v spolupráci so Žilinským samosprávnym krajom hľadať nové miesto pre regionálnu skládku.

9. Dať na priechod pre chodcov v Závodí pri Kostole sv. Štefana semafor. Je tu vysoká premávka, v dopravnej špičke tadiaľ prejde za hodinu 3500 – 4000 áut. Keď autá schádzajú z Rondla, idú rýchlo. Za túto vec už bola aj podpisová akcia, nazbieralo sa asi 300 podpisov, s ktorými sa obrátili obyvatelia na Žilinský samosprávny kraj, ktorý odpísal, že zasadala komisia a nesúhlasila s umiestnením semaforu, lebo by brzdil premávku.

Na podnet odpovedal primátor na stretnutí s občanmi:

Hlavná cesta 2. triedy patrí Žilinskému samosprávnemu kraju. Umiestnením svetelnej signalizácie na spomínanom priechode pre chodcov by vznikli zápchy na Rondli. S požadovaným umiestnením semafora nesúhlasí Okresný dopravný inšpektorát. Mesto Žilina ani Žilinský samosprávny kraj preto nemôžu v tejto veci konať bez súhlasu dopravného inšpektorátu. Tiež treba uviesť, že aj keď je petícia občanov, nie je možné každému podnetu vyhovieť, pokiaľ to má vážne skomplikovať dopravu na priľahlom úseku. Bolo však schválené nové zvýraznené dopravné značenie priechodu pre chodcov.

10. Keď sa plánovala výstavba Hájika, jednou z podmienok bolo, že na Hájik musia viesť dve príjazdové komunikácie – severná a južná. Južná vedie cez Závodie. Severná, ktorá mala viesť od evanjelického kostola okolo cintorína a mraziarní sa nezriadila, preto je cesta cez Závodie preťažená. Proti severnej komunikácii vraj protestovali niektorí občania. Peniaze na realizáciu severnej príjazdovej komunikácie sa musia nájsť, inak na preťaženej ceste v Závodí môže dôjsť k usmrteniu chodcov prechádzajúcich cez priechod pri kostole, na ktorom nie je svetelná signalizácia.

Na podnet odpovedal primátor na stretnutí s občanmi:

Ťažko naprávať staré chyby, okrem finančného problému je tu aj majetkový problém. Riešenie by mohlo byť v dopravnom genereli.

11. Šport v Žiline zaniká. Deti v meste nemajú kde športovať. Preto je potrebné investovať viac peňazí do športu.

Na podnet odpovedal primátor na stretnutí s občanmi:

Zásadne nesúhlasí s tým, že v Žiline šport nie je a nefunguje. Je veľa krúžkov, športových oddielov, klubov – okrem iných aj futbalový a hokejový, centrum voľného času, funguje grantový systém. Financovanie športu nie je povinnosťou Mesta, ale Mesto Žilina i tak dáva 70 tis. eur ročne do športu. Súhlasí s tým, že Mesto Žilina momentálne nemá dostatok finančných prostriedkov na to, aby vybudovalo nové športoviská, ale v dlhodobom horizonte sa na to pripravuje. Je mu veľmi ľúto, že v predchádzajúcich obdobiach sa majetok Mesta rozpredal (za nízke ceny). V súčasnosti je veľmi ťažké získať tento majetok späť do vlastníctva Mesta, teda kúpiť ho za trhové ceny.

12. Sťažnosť na prevádzku krčmy na Bulvári, ktorá hlukom v noci budí obyvateľov Bulváru. Kto dovolil, aby v bytovom dome bola otvorená krčma do 24.00 hod.? Po Bulvári sa pohybujú vandali, ktorí močia v podjazdoch, rozbíjajú kvetináče a smetné nádoby.

Na otázku odpovedal primátor na stretnutí s občanmi:

Zriaďovanie krčiem nie je v kompetencii Mesta. Pokiaľ ide o súkromný majetok, každý majiteľ si môže požiadať o zriadenie prevádzky. Mesto sa zaoberá len prevádzkovou dobou, nočnú prevádzkovú dobu schvaľuje komisia pre nebytové priestory. Ak sú na prevádzku opodstatnené sťažnosti, komisia môže upraviť otváracie hodiny do 22.00 hod. Proti vandalizmu na Bulvári sa bojuje ťažko, ale pomáhajú v tom kamery, ktorých počet v meste sa z jednej kamery zvýšil na 41. Na zázname sa dajú rozpoznať aj tváre výtržníkov. Mesto tiež vyzýva majiteľov posprejovaných budov, aby svoj majetok dali do poriadku. Ubezpečil sťažovateľku, že Mesto robí všetko, čo je v jeho možnostiach.

13. Na Oravskej ceste je v noci až po Bôrickú cestu tma. Je potrebné doplniť verejné osvetlenie.

Na podnet reagoval primátor na stretnutí s občanmi:

Uviedol, že záležitosť dá preveriť vedúcemu odboru dopravy.

Vyjadrenie vedúceho odboru dopravy:

Je potrebné spracovať projektovú dokumentáciu osvetlenia tejto ulice, avšak až po nájdení financií a zmene rozpočtu.

14. Žilina je krajské mesto, preto je smutné, že na autobusovej stanici nie je čakáreň.

Na podnet odpovedal primátor na stretnutí s občanmi:

S týmto podnetom je potrebné obrátiť sa na majiteľa autobusového nástupišťa p. Trabelssieho. Keďže je autobusové nástupište v súkromnom majetku, Mesto tu nemá žiaden dosah.

15. Kto je zodpovedný za to, že v parku na Bôriku (Park Ľudovíta Štúra) nie sú odrezané suché konáre? Ak dôjde k úrazu dospelého alebo dieťaťa, kto bude za to zodpovedný?

Na otázku odpovedal vedúci odboru životného prostredia na stretnutí s občanmi:

Orezávanie konárov má na starosti správca zelene – spoločnosť T+T, a.s. Suché konáre v meste sa začali orezávať od mesiaca apríl a postupuje sa od centra mesta smerom k okrajovým mestským častiam. V tomto roku sa plánuje revitalizácia drevín v Parku Ľudovíta Štúra.

16. Po položenej dlažbe na Nešporovej ulici chodia ťažké dodávkové autá. Treba vylúčiť nákladnú dopravu.

Na podnet odpovedal vedúci odboru dopravy na stretnutí s občanmi:

Na mieste je potrebné urobiť obhliadku s Okresným dopravným inšpektorátom a obyvateľmi Nešporovej ulice, aby odbor dopravy presne vedel, aké obmedzenie tam obyvatelia chcú mať a aby nedošlo k obmedzeniu prístupu obyvateľov ulice do ich vlastných garáži a domov. Dopravné obmedzenie musí vyhovovať tým, ktorí tam bývajú. Požiadal občana o kontakt, aby spoločne s Okresným dopravným inšpektorátom vykonali obhliadku miesta.

Doplnené vyjadrenie vedúceho odboru dopravy:

Okresný dopravný inšpektorát v Žiline súhlasí s osadením regulačných stĺpikov, ktoré zabránia vjazdu vozidiel na dlažbu chodníka a pokračovania ulice Nešporova. Dopravné určenie je vydané, stĺpy budú osadené.

17. Na Lichardovej ulici na odbočke je maličká značka „slepá ulica“. Týždenne tu zablúdi 5–10 kamiónov. Je potrebné osadiť väčšiu značku. Napriek tomu pri výjazde z úradu Žilinského samosprávneho kraja je veľká tabuľa, že chodec má dávať pozor na výjazd áut z parkoviska.

Vyjadrenie vedúceho odboru dopravy:

Je to dopravná značka štandardného rozmeru, nie je dôvod na výmenu. Občanovi bola podaná táto informácia počas spoločnej obhliadky.

18. Na Hlinách VIII. nie je žiaden automat na zakúpenie parkovacích lístkov. Keď niekto príde na návštevu, nemá si kde kúpiť lístok a potom si nájde na kolese auta namontovanú „papuču“.

Na podnet odpovedal primátor na stretnutí s občanmi:

Celá zóna je určená pre rezidentské parkovanie. Návšteva si môže kúpiť parkovací lístok v sídle Žilinskej parkovacej spoločnosti. Parkovací automat je záležitosťou Žilinskej parkovacej spoločnosti.

19. Občan upozornil hovorcu mesta, aby používal vo vyjadreniach do médií slovenské výrazy. Mal by sa vyvarovať používaniu čechizmov.

Na podnet reagoval hovorca na stretnutí s občanmi:

Poďakoval za upozornenie. Dodal, že si bude dávať pozor na správne vyjadrovanie v maximálne možnej miere.

20. Na sídlisku Solinky nalietavajú holuby na okná a lodžie panelákov, ktoré sú potom špinavé. V televízii bola reportáž z mesta Prievidza, kde vykonávajú odchyt vtákov do klietok a následne ich likvidujú. Obyvateľka to nepovažuje za najlepšie riešenie, ale zároveň nevie, či existuje aj iné riešenie. Ďalšia obyvateľka spresnila, že takýto problém je aj na ulici Borová.

Na podnet odpovedal primátor na stretnutí s občanmi:

Je to podobný problém ako pred časom s diviakmi na Hájiku. Nevie si však predstaviť lovenie holubov na sídliskách, ani to, že by sa holuby kŕmili nejakou otravou. Možno, že je riešením chytanie do klietok, ale súvisí to i s finančnými prostriedkami, i s tým, či je tento spôsob v súlade s legislatívou, atď. V každom prípade o túto problematiku sa musí starať správca bytového domu a majiteľ, ale problémom sa Mesto bude zaoberať.

Doplnené vyjadrenie vedúceho odboru životného prostredia:

Problémom sme sa zaoberali a bol u nás zástupca spoločnosti z Košíc, ktorá sa zaoberá odchytom holubov a po kontrole mesta, vrátane sídlisk, konštatoval, že počet holubov nie je nadmerný a problémy, ktoré sa vyskytujú sú len ojedinelé. Tieto by si mali riešiť majitelia nehnuteľností, respektíve ich správcovia.

21. Sťažnosť na búranie domčekov pri Vurale. Štyri domčeky sa zbúrali v roku 2011, priestor sa ohradil a nič sa tam nestavia.

Na podnet odpovedal primátor na stretnutí s občanmi:

Celá táto časť bude postupne vysťahovaná, aj keď si tam obyvatelia, ktorí v domčekoch bývali zvykli a k domčekom mali vzťah, ako keby to boli ich vlastné domy. Faktom je, že domčeky sú mestské, ide o mestské byty, ktoré musia odstúpiť ďalšej bytovej výstavbe. Na mieste odstránených domčekov vznikla súvislá plocha. Na toto územie sa urobila urbanistická súťaž tak, aby výstavba, ktorá sa bude na tomto mieste realizovať bola prirodzeným pokračovaním smerom od Bulvára. Vysídľovanie bude pokračovať, všetky domčeky budú časom zbúrané a ľudia dostanú náhradné ubytovanie.

22. Na Fándlyho ulici vysychajú stromčeky vedľa chodníkov. Zamestnanci spoločnosti, ktorá sa stará o zeleň, pri kosení trávy pod stromčekmi poškodili kôru stromov s kosačkami. Treba vyškoliť zamestnancov spoločnosti, ktorá sa stará o zeleň, ako to majú správne robiť. Aby ďalej nedochádzalo k poškodzovaniu stromčekov a nemuseli sa vysádzať nové stromčeky a tak sa zbytočne nezvyšovali náklady Mesta.

Na podnet reagoval primátor na stretnutí s občanmi:

Poďakoval občanovi za upozornenie. Prisľúbil, že vedúci odboru životného prostredia bude na uvedenú tému komunikovať so správcom zelene.

Vyjadrenie vedúceho odboru životného prostredia:

Správca zelene bol na tento problém upozornený.

23. Obyvateľ lokality pod Vuralom uviedol, že Mesto má dvojaký meter na obyvateľov pri Vurale. Niektorých ide vysťahovať a niektorí vyvolení si stavajú podkrovie v asanačnom pásme (v časti, kde má byť pešia zóna – smerom cez most, hneď v prvej bytovke si niekto stavia podkrovie). Odvoláva sa na územný plán mesta, na základe ktorého má na tomto mieste stáť bod H.

Na podnet reagoval primátor na stretnutí s občanmi:

Uviedol, že búrať sa budú domčeky, nie bytovky. Prisľúbil, že uvedenú záležitosť dá preveriť.

Vyjadrenie vedúceho odboru stavebného:

Územný plán mesta Žilina schválený v roku 2012 určil lokalitu Rudiny I. (okolie Vuralu) ako územie určené na asanáciu, kde budúcu výstavbu určí následne územný plán zóny Centrum Rudiny I. (ÚPN-Z). Tento územný plán bol schválený v apríli 2014. Predmetná nadstavba bytového domu na Nešporovej ulici bola povolená ešte v roku 2003 a k dnešnému dňu je skolaudovaná. ÚPN-Z stanovil, že predmetný bytový dom bude pred budúcou výstavbou asanovaný a z časti bude na tom mieste hlavný peší ťah a z časti polyfunkčný blok(bod H). UPN-Z je zverejnený na webovej stránke mesta: http://www.zilina.sk/…y-plan-mesta

24. Na Ulici za plavárňou je už dlho tma. Chodievajú tadiaľ študenti a môže tam dôjsť k úrazu. Preto je potrebné dať ulicu osvetliť.

Vyjadrenie vedúceho odboru dopravy:

Je potrebné spracovať projektovú dokumentáciu osvetlenia tejto ulice, avšak až po nájdení financií a zmene rozpočtu.

25. Nebol vyčistený peší chodník smerom na Malý Diel a na Ceste k Paľovej búde.

Vyjadrenie vedúceho odboru dopravy:

Chodník a komunikácia boli vyčistené 29.04.2014 podľa schváleného harmonogramu.

26. Nebol vyčistený odvodňovací rigol na chodníku smerom na Malý Diel a na Ceste k Paľovej búde.

Vyjadrenie vedúceho odboru dopravy:

Vyčistenie rigola je zaradené v pláne údržby. Bude vyčistený v priebehu mesiaca máj 2014.

Doplnené vyjadrenie vedúceho odboru dopravy:

Žilinské komunikácie a.s. vyčistili uličné vpuste v celej lokalite v mesiaci máj 2014.

27. Plánuje Mesto využívať aktivačných pracovníkov na verejno-prospešné služby?

Na otázku odpovedal primátor na stretnutí s občanmi:

Mesto aj v súčasnosti využíva aktivačných pracovníkov v maximálne možnej miere. Pripravuje sa na využitie ďalších aktivačných pracovníkov v zmysle novely zákona o hmotnej núdzi. Zhromažďujú sa námety na činnosti, pri ktorých by Mesto mohlo aktivačných pracovníkov využiť vo všetkých mestských častiach.

28. Na sídlisku Solinky autá, ktoré čistia komunikáciu, zametajú špinu len zo stredu cesty, kde nie sú smetí, ale všetky smetí sú na okraji cesty pri chodníkoch. Bolo by potrebné čistiť aj kraje ciest. Uviedla, že celé Solinky sú preplnené autami, preto je takého čistenie zbytočná investícia, pokiaľ sa nevyčistia aj okraje ciest. Kedysi chodievali pracovníci a ručne čistili kraje ciest pri chodníkoch.

Na otázku odpovedal primátor na stretnutí s občanmi:

Na tento problém treba nájsť riešenie, teda čistiace práce budú musieť byť fyzicky preberané a kontrolované. Spoločnosť, ktorá zabezpečuje čistenie ulíc bude musieť zabezpečiť, aby boli autá odpratané a bude sa musieť postarať o to, aby boli vyčistené aj okraje ciest.

Vyjadrenie vedúceho odboru dopravy:

Túto záležitosť od mája riešime kombináciou strojného čistenia spolu s pracovníkmi aktivačných činností. Je to osvedčená forma čistenia okrajov komunikácií, kde parkujú vozidlá.

29. Treba kontrolovať pracovníkov, ktorí majú na starosti čistenie mesta, či svoju prácu naozaj robia, lebo špina na chodníkoch ostáva.

Vyjadrenie vedúceho odboru dopravy:

Pracovníci Mesta, ktorí majú v referáte kontrolu firiem, ktoré vykonávajú čistenie mesta, tieto kontroly pravidelne vykonávajú. Práce sú realizované podľa harmonogramu, ktorý je zverejnený na stránke mesta. Je potrebné uviesť, že konkrétny chodník môže byť vyčistený, ale v priebehu dňa je opätovne znečistený. Čiže práce boli vykonané, ale výsledok po čase nevidieť.

30. Na Hlinách VI. nie je žiaden odpadkový kôš na psie exkrementy. Majitelia psov platia mestu dane, ale nič za to nemajú.

Vyjadrenie vedúceho odboru životného prostredia:

Psie exkremetny je možné odložiť do každej nádoby, ktorá je určená na tuhý komunálny odpad.

31. Sťažnosť na špinu v podchode pri železničnej stanici. Stratili sme vzťah k nášmu mestu a citlivosť. Keby sme ju nestratili, nemohlo by sa stať, že pred Veľkou nocou, keď do mesta pricestuje veľa návštevníkov, by ostal podchod v takom stave, v akom bol, pričom cez podchod prechádza veľké množstvo ľudí. Je to neútulné, špinavé a odporné miesto, cez ktoré musia ľudia prechádzať (nie každý má auto) a musia to akceptovať.

Na podnet odpovedal primátor na stretnutí s občanmi:

Časť podchodu – schody z Národnej ulice sú vo vlastníctve Mesta Žilina – tu sa Mesto stará o pravidelné čistenie. Druhá časť podchodu – schody od železničnej stanice patria Železniciam SR. Mesto sa už niekoľko rokov snaží Železnice SR primäť k pravidelnej údržbe tejto časti podchodu.

Vyjadrenie vedúceho odboru dopravy na stretnutí s občanmi:

Práve prebieha rekonštrukcia časti podchodu, ktorá patrí Železniciam SR, ktorá by mala byť hotová do 30.04.2014. Ide o investíciu okolo 50 000 eur.

Doplnenie vyjadrenia vedúceho odboru dopravy:

Vzhľadom na neočakávané technické problémy s odvodnením je termín ukončenia prác posunutý do 20.06.2014. O u­vedenom informovali Mesto Žilina Železnice SR.

32. Na webovej stránke mesta bola kedysi výzva, aby občania kontrolovali kvalitu vykonaných prác pri čistení mesta. Bolo by dobré, aby bol na webovej stránke mesta zverejnený harmonogram prác (kedy sa čo bude robiť), aby si ho občan mohol pozrieť a následne skontrolovať, či boli práce urobené.

Na podnet reagoval primátor na stretnutí s občanmi:

Na webovej stránke mesta je zverejnený harmonogram prác komunálnych služieb v meste Žilina.

Doplnená informácia:

Harmonogram je zverejnený na stránke mesta www.zilina.sk v časti občan, komunálne služby: http://www.zilina.sk/…eb-pre-mesto

33. Kedy sa budú čistiť kanalizačné vpuste na Hlinách VII.?

Na otázku odpovedal primátor na stretnutí s občanmi:

Prisľúbil, že čistenie vpustí bude preverené cez spoločnosť Žilinské komunikácie, a.s.

Vyjadrenie vedúceho odboru dopravy na stretnutí s občanmi:

Momentálne sa čistia hlavné ťahy a postupne sa budú čistiť aj ďalšie časti.

Doplnenie vyjadrenia vedúceho odboru dopravy:

V dňoch 29. – 30.04. 2014 boli vyčistené uličné vpuste na Hlinách VII – ulice Jarná a Gabajova.

34. Kedy a kto bude likvidovať betónové miesta, ktoré ostali po odstránených novinových stánkoch?

Na otázku odpovedal primátor na stretnutí s občanmi:

Stánky boli odstránené z dôvodu, že buď nespĺňali kritériá, alebo už neboli v prevádzke. Uvažuje sa, že na týchto spevnených plochách budú umiestnené mapy mesta alebo informačné tabule.

35. Na Rajeckej ceste vodiči nedodržiavajú MPR (maximálna povolená rýchlosť). Preto by tam mali, hlavne podvečer, premávku kontrolovať policajné hliadky.

Na otázku odpovedal primátor na stretnutí s občanmi:

Rajecká cesta je cesta I. triedy, kontroly tu vykonáva štátna polícia, je to v ich kompetencii.

36. Treba dať zábrany na chodníky, aby po nich nejazdili osobné a nákladné autá.

Na podnet reagoval primátor na stretnutí s občanmi:

Jazda po chodníkoch je neduh, ktorý sa skutočne rozširuje. Mesto prehodnotí v budúcom období osadenie zábran, najmä na sídliskách.

Na otázku odpovedal vedúci odboru dopravy na stretnutí s občanmi:

Osadenie regulačných zábran odporučil komunikovať s poslancami mestského zastupiteľstva za danú mestskú časť. Následne sa pristúpi ku kontrole priamo na mieste. Je potrebné určiť konkrétne miesto osadenia zábrany, aby sa nestalo, že zábrana bude umiestnená na inom mieste. Následne zabezpečíme súhlas Okresného dopravného inšpektorátu v Žiline a zábranu osadíme.

37. Zo železničnej stanice a z Hurbanovej ulice zmizli „I-čka“ – informácie a mapy mesta.

Na podnet reagovala vedúca odboru kultúry, športu, cestovného ruchu a miestneho rozvoja na stretnutí s občanmi:

Riadne označená informačná kancelária je na Námestí Andreja Hlinku. Obyvatelia, ako i návštevníci mesta sa môžu informovať i na radnici, kde sedia pracovníci turistickej informačnej kancelárie. Na námestí Andreja Hlinku je na budove TIK označenie veľkým panelom – i , ktorý je viditeľný z každej strany námestia, i smerom ako sa prichádza zo železničnej stanice. Momentálne sa vyrába plán – mapa mesta Žiliny, ktorá bude umiestnená na železničnej stanici. Mesto však nemôže vypĺňať vitríny, ktoré nie sú v majetku mesta.

38. Nezruší DPMŽ ranný interval, kedy penzisti musia platiť za lístky MHD?

Na otázku odpovedal riaditeľ Dopravného podniku mesta Žiliny s.r.o. na stretnutí s občanmi:

Občania starší ako 70 r. platia v čase od 05.00–08.00 hod. zľavnenú tarifu cestovného. Od 08.00 hod. cestovné neplatia. Toto opatrenie je z dôvodu odľahčenia rannej špičky, kedy študenti idú do škôl a zamestnaní do práce. Podľa prieskumov (pred zavedením zľavy a po zavedení zľavy) ide o viac ako 1 milión cestujúcich nad 70 rokov, ktorí majú cestovanie zadarmo. Zvažuje sa možnosť zrušenia obmedzenia bezplatného cestovania v čase od 05.00–08.00 hod. pre občanov mesta nad 70 rokov. Je však potrebné brať do úvahy najmä prioritnú prepravu cestujúcich do škôl a pracujúcich občanov. DPMŽ by zrejme musel nasadiť do rannej špičky ďalšie spoje, čo by v konečnom dôsledku zvýšilo kilometrické výkony a konečné náklady na dopravu.

foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM