Jozef Legéň Správy

Podnikatelia hromžia na tempo výstavby diaľnic v kraji: Ministerstvo kritiku odmieta

Podnikatelia v Žilinskom kraji nie sú spokojní s tempom výstavby diaľnic, ktoré zdržuje najmä rozostavaný úsek tunela Dubná skala – Višňové na D1 a úsek Svrčinovec – Skalité na D3. Na tlačovej konferencii to včera v Žiline povedal riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory Ján Mišura.

Ilustračný obrázok k článku Podnikatelia hromžia na tempo výstavby diaľnic v kraji: Ministerstvo kritiku odmieta
Zdroj: TASR

Na diaľniciach D1 a D3 v Žilinskom kraji sa podľa neho medzi rokmi 2006 až 2010 a po roku 2012 nezačala žiadna výstavba. „Živnostenská komora, Združenie podnikateľov Slovenska, Slovensko-kórejský hospodársky výbor a zahraničné komory sa zhodli, že tunel Višňové – Dubná skala a úsek Svrčinovec – Skalité sú kľúčovými úsekmi. Naše argumenty opakujeme od roku 2000, keď sa zastavila výstavba na úseku Svrčinovec – Skalité a od roku 2002, keď sa zastavila výstavba na úseku Višňové – Dubná skala. Kompetentní stále iba deklarujú vôľu a v praxi sa situácia na spomínaných úsekoch stále zhoršuje,” povedal Mišura.

Do dnešného dňa sa nič neudialo

Prvý podpredseda Slovensko-kórejského hospodárskeho výboru Milan Vašanič na margo súčasného stavu diaľničnej infraštruktúry v Žilinskom kraji pripomenul, že kórejská automobilka Kia dostala pri príchode na Slovensko prísľub vybudovania diaľnic a ciest. „Do dnešného dňa sa nič neudialo. Chceme, aby bola v regióne zamestnanosť, chceme, aby fungovala infraštruktúra. Ale skutočnosť je úplne iná. Otázka znie, dokedy naši partneri budú znášať pomery, ktoré tu vznikli,” zdôraznil Vašanič.

Riaditeľ ŽRK SOPK pripomenul, že rozostavané úseky diaľnic D1 a D3 v Žilinskom kraji sú súčasťou európskych koridorov a o urýchlené pokračovanie v ich výstavbe niekoľkokrát požiadalo Poľsko aj Česko. „Je tam stavebné povolenie a sú ukončené tendre. Ak nevedia zohnať financie z Európskej únie, tento úsek je efektívne financovať aj zo štátneho rozpočtu,” dodal Mišura.

Ministerstvo sa bráni

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR podľa vedúcej oddelenia pre vzťahy s verejnosťou Gabriely Jarošovej nerozumie snahe SOPK v Žiline o bulvarizáciu tak zásadnej témy, akou je výstavba diaľnic a rýchlostných ciest.

„Žilina je v súčasnosti regiónom, kde je rozpracovaných najviac veľkých infraštruktúrnych projektov. Aktuálne sú totiž v procese verejného obstarávania úseky D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno, D1 Hričovcké Podhradie – Lietavská Lúčka a D1 Lietavská lúčka – Dubná Skala (Višňové). Rovnako nie je pravdivé ani tvrdenie, že sa v okolí Žiliny v poslednom čase nerozostaval žiadny diaľničný úsek. V lete tohto roku NDS podpísala kontrakt so zhotoviteľom na diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité. Očakávame, že do konca roka sa nám podarí vyhodnotiť aj súťaže na ostatných diaľničných úsekoch,“ informovala Jarošová. Zároveň upozornila, že diaľnica D3 je po diaľnici D1, ktorá je už vo vysokom štádiu rozpracovania, prakticky najdôležitejšia diaľničná priorita.

Pilotný projekt na Slovensku

„Tomu zodpovedá aj pozornosť, ktorú tejto otázke venuje MDVRR. Minister Ján Počiatek niekoľkokrát rokoval v Bruseli aj s poľským rezortným kolegom, aby urýchlili výstavbu tejto diaľnice. Ďalšie miliardy eur sa investujú do modernizácie železničných koridorov práve v okolí Žiliny a rovnako v Žiline bude aj pilotný projekt (jediný na Slovensku) železničného intermodálneho terminálu. Môžeme zodpovedne povedať, že dnes na Slovensku neexistuje región, kde by bolo rozrobených viac veľkých infraštruktúrnych projektov ako práve v okolí Žiliny,“ uzatvorila vedúca oddelenia pre vzťahy s verejnosťou­ MDVRR.

foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM