Jozef Legéň Rôzne

Pltnícka sezóna zahájená: Vodník Jurko otvoril 15. sezónu

Strečnianski pltníci dnes dostali na pltisku Bariérová symbolický kľúč od Váhu. Spoločne s vodníkom Jurkom otvorili 15. pltnícku sezónu.

Ilustračný obrázok k článku Pltnícka sezóna zahájená: Vodník Jurko otvoril 15. sezónu

Minulý rok odviezli 5500 ľudí

Minulý rok odviezli pltníci podľa Pavla Albrechta z Prvej pltníckej a raftingovej spoločnosti popod skaly Margita a Besná a dva strečnianske hrady zhruba 5500 ľudí. „Vzhľadom na možnosti rôznych infociest sa nám počet cestujúcich rozširuje a máme skutočne klientelu z celého sveta. Starajú sa o ňu pltníci, ktorých je registrovaných 30, ale pravidelne jazdí asi 20. Jazdíme na desiatich pltiach a môžem povedať, že očakávania sú pre túto sezónu vyššie ako vlani. Pretože sme okrem propagácie navštívili aj niekoľko medzinárodných turistických veľtrhov a máme ohlasy, že bude o našu službu záujem," skonštatoval Albrecht.

Samotná plavba

Päť rokov je jedným zo strečnianskych pltníkov aj 23-ročný študent Martin Cvacho. „Dostal som sa k tomu cez inzerát v novinách. Bol som na otvorení sezóny a oslovilo ma to, preto som začal. Niekedy nás na plti prekvapí silný vietor alebo vlna. Ale veľmi rád pobavím ľudí a poviem im popri tom niečo, na základe čoho sa dozvedia niečo, čo ešte nevedeli,“ povedal Cvacho.

Plavba na sedemkilometrovom úseku Váhu sa začína na pltisku Bariérová, kde boli počas druhej svetovej vojny vytvorené umelé prekážky pre pltníkov. „Odtiaľ prechádzajú plte známymi úsekmi z histórie Margita a Besná, potom popod starý a nový hrad Strečno. Je tam veľa technických a historických zaujímavostí či prírodných krás. O tomto všetkom oboznámia pltníci návštevníkov počas zhruba 50-minútovej plavby, ktorá je pre mnohých relaxom. No nevedomky si osvojujú aj reálie severozápadného regiónu našej krajiny. Preto sme tiež vstúpili do systému kultúrnych poukazov a pravidelne pozývame aj žiakov základných a stredných škôl,“ dodal Albrecht.

História pltníctva

Začiatky pltníctva podľa neho siahajú do 11. storočia, najväčší rozmach zaznamenalo v 18., 19. a začiatkom 20. storočia. Nástup železničnej dopravy v rokoch 1915 až 1935 znamenal prakticky zánik pltníctva. Kolískou pltníctva na Váhu bol Liptov, splavnými tokmi na Slovensku boli Váh, Hron, Kysuca a Orava, najvýznamnejšou bola vážska pltnica. Dĺžka pltí dosahovala až 40 metrov a najväčšie z nich mohli prepraviť až 180 metrov kubických nákladu.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM