Jozef Legéň Kultúra

Nová sezóna Mestského divadla: Dráma nositeľky Nobelovky + ďalšie premiéry

Mestské divadlo Žilina tento týždeň otvára novú divadelnú sezónu 2013 – 2014. Okrem tradičných úspešných hier sa repertoár pre túto sezónu rozšíri o novinky.

Ilustračný obrázok k článku Nová sezóna Mestského divadla: Dráma nositeľky Nobelovky + ďalšie premiéry
Zdroj: Dnes24.sk

„Prostredníctvom pripravovaných inscenácii v 22. divadelnej sezóne žilinského divadla chceme hovoriť o zle, ktoré sa v nás a v našom zvláštnom svete vykĺbenom z normálu udomácňuje. Táto posadnutosť zlom fascinuje, ale zároveň vyvoláva pocit zhnusenia a odsúdenia. Ťažisko budú tvoriť dve inscenácie, ktoré vzniknú pre Veľkú sálu,“ informuje Mestské divadlo Žilina. Text Píplmeter napísala mladá dramatička Michaela Zakuťanská priamo na telo súboru v rámci rezidenčného pobytu v divadle v sezóne 2011/2012.

Umelecký šéf divadla Eduard Kudláč završuje vlastnú Dostojevského trilógiu autorovým dodnes najviac diskutovaným predposledným románom Besi. Román pre divadlo dramatizuje Daniel Majling, v rámci rezidencie v divadle v tejto sezóne. „(Experi)Mentálne Štúdio divadla sme ponúkli dvom poslucháčom réžie na VŠMU. Tomáš Procházka (ktorý v žilinskom divadle už v spolupráci s Divadlom Kaplnka o. z. úspešne inscenoval Lagarcovu hru Som doma a čakám, že príde dážď) naštuduje odvážne dielo držiteľky Nobelovej ceny za literatúru Elfriede Jelinek Zimná cesta,“ uvádza divadlo. Druhým textom uvedeným v Štúdiu bude satirická hra nemeckej dramatičky Ingrid Lausund Konfety! v réžii Romana Maroša.

Zimná cesta

Zimná cesta, text ktorý nemecká kritika označila za autorkino vrcholné dielo, nie je tradičným dramatickým textom. Ide o osem separátnych segmentov, ktoré spoločne vytvárajú jednotnú, nemilosrdnú víziu súčasného sveta.

Autorka, nositeľku Nobelovej ceny za literatúru Elfriede Jelinek silne ovplyvnená existenciálnou filozofiou Martina Heideggera a romantickým hudobným cyklom Franza Schuberta (Winterreise), hovorí o pocitoch bezmocnosti jednotlivca voči spoločnosti, o veľkej depresii súčasnej generácie tridsiatnikov, otvára dobre známe pocity odcudzenia v partnerských vzťahov. Zároveň sama nachádza silu vyrovnať sa s traumami vlastného života – s patologickým vzťahom k matke, či so životným príbehom svojho otca, ktorý sa po II. svetovej vojne duševne zrútil a rodina ho bola nútená uložiť na psychiatriu.

To všetko Jelinek rozpráva jedinečným básnickým jazykom, ktorý prostredníctvom silných, miestami až boľavo konkrétnych obrazov, udiera diváka nevídanou silou.

Píplmeter

Bývalá žena ministra kultúry žije v jednoizbovom byte na sídlisku so svojou dcérou a jej nemanželským synom. Dlhodobo trpí problémom s alkoholom a tyranizuje zvyšok svojej rodiny. V bezvýchodiskovej finančnej
a mentálnej situácii sa objaví televízny producent, ktorý ponúkne východisko v podobe účinkovania v reality show.

Postavy hry sú predobrazmi antických hrdinov zasadených do slovenských reálií. Sú nútení zaujať postoj k hodnotovým a morálnym otázkam, ktoré prináša formát reality show. Hra veľmi aktuálne zrkadlí cynickú mediálnu realitu a vplyv nízko úrovňových televíznych formátov na ľudí z nižších sociálnych vrstiev.

Konfety

Vtipná satirická reflexia mediálnej a politickej pretvárky. Varietný sled kúzelníckych čísiel, ktorý sa odohráva paralelne s estrádnymi výstupmi, trefne upozorňuje nielen na to, že žilinskí herci sú výborní kúzelníci, ale hlavne na to, že dnešný konzumný svet je len jedna veľká ilúzia.

Každý správny kúzelník, rovnako ako „správny" politik a biznismen, využíva ilúziu reality a ovláda umenie, ako najlepšie odvrátiť pozornosť. Mediálna tvár je len povrch, pod ktorou sa skrýva to, čo žiadny smrteľník neobjaví. Neostáva nám nič iného, len ignorovať virtuálnu realitu médií, žiť si svoj život a nenechať sa vlákať do siete konzumovania mediálnych trikov.

Besi

Kruto prorocké dielo (1871–1872) o modernej civilizácii poukazuje na deštruktívnu zhubnosť revolučných aktivít v rukách mladých, mocichtivých a zakomplexovaných jedincov. Rozsiahly portrét generácie, ktorej v snahe vymaniť sa z rutinnej morálky a kultúrnych vzorcov svojich rodičov, je dovolené všetko.

Svoj zrak tu Dostojevskij zaostril na malé vidiecke mestečko a fanatické výstrelky troch protagonistov – bezstarostného a do seba zahľadeného Stavrogina, zakomplexovaného radikála Kirillova a mocichtivého revolucionára Verchovenského. V prezieravom románe o pýche človeka, ktorý prestal rešpektovať akékoľvek pravidlá, Dostojevskij načrtol stav a osud nášho súčasného sveta. Adaptáciou románu Besi završuje tvorivý tím režiséra Eduarda Kudláča Dostojevského trilógiu na žilinských doskách (Idiot (2010), Zločin a trest (2012).

zdroj: Mestské divadlo

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM