Adela Fruckova Samospráva

Milovníci bicyklovania, zbystrite pozornosť: TIETO cyklotrasy chce vybudovať Žilina

Mesto Žilina má v pláne budovať nové cyklotrasy. Vieme, kade by mali viesť a aj čo ďalšie sa v našom meste plánuje pre priaznivcov jazdenia na dvoch kolesách.

Ilustračný obrázok k článku Milovníci bicyklovania, zbystrite pozornosť: TIETO cyklotrasy chce vybudovať Žilina
Zdroj: TASR

V súčasnosti Žilina disponuje sieťou cyklotrás v dĺžke 8,3 km. Sú to cyklotrasy samostatné alebo tie, ktoré sú vedené v hlavnom dopravnom priestore, prípadne spoločne s chodcami. Prvá cyklotrasa bola vybudovaná v roku 2001 na ul. Vysokoškolákov pod označením H23. Neskôr pribudli ďalšie ako V10 (popred HM Tesco), V6 (ŽU – Centrálna), H3 (centrum – Vlčince), H2 (ul. A. Bernoláka), či cyklistické piktokoridory na ul. sv. Cyrila a Metoda alebo na Fándlyho a Suvorovovej ulici.

1 milión eur

Dĺžka existujúcej siete cyklotrás je ale nedostatočná. „Preto mesto Žilina z dlhodobého horizontu plánuje rozsiahlu sieť cyklotrás. Kvôli rôznym prekážkam, či už majetkového, dopravného alebo iného charakteru nie je možné všetky potrebné návrhy cyklotrás riešiť v krátkom čase. V každom prípade máme "vo vrecku“ niekoľko cyklotrás, ktoré je reálne vybudovať hneď," hovorí o téme cyklotrás Ľuboš Slebodník, vedúci oddelenia mobility.

Ide o tieto cyklotrasy:

• H2 vedená od Nám. A. Bernoláka až na sídlisko Solinky s pokračovaním do Bytčice, • V10 spájajúca Nám. A. Hlinku s existujúcou cyklotrasou pri HM Tesco, ktorá následne pokračuje v smere na Vodné dielo po ulici Pri Celulózke, • dva úseky V6, prvý od otočiska trolejbusov na Fatranskej ulici až po areál ŽU a krátky úsek na Centrálnej ulici, ktorý má prepojiť V6 s H2, • cyklotrasa V9 spájajúca Rosinskú cestu s Vodným dielom je rozdelená na 3 etapy a z toho 1. etapa je pripravená na realizáciu.

Predpokladané náklady na tieto cyklotrasy sú v objeme približne 1 milión eur s DPH , avšak podstatná časť nákladov sa má pokryť prostriedkami zo štrukturálnych fondov v lete, a preto mesto v rozpočte počíta len s povinným spolufinancovaním, ktoré je na úrovni 5%. „Momentálne sú na svete konkrétne projektové dokumentácie a rieši stavebné povolenie. Mesto týmto podčiarkuje serióznosť vzniku týchto projektov,“ hovorí o stave plánovaných cyklotrás Slebodník.

Ďalšie možnosti

Ďalšie cyklistické trasy sú plánované na Univerzitnej ulici (V7), na ul. Vysokoškolákov (pokračovanie cyklotrasy H23) a prepojenie mestských častí Vranie, Brodno, Považský Chlmec a Budatín, v rámci ktorých sa uvažuje aj o premostení ponad rieku Kysúcu pri Budatínskom hrade a medzi Brodnom a Vraním. Postupný rozvoj siete cyklotrás je, však, naviazaný na celkovú reguláciu dopravy v Žiline, ktorá prebehne v nasledujúcich rokoch (po dobudovaní diaľnice D1), a ktorá ukáže ďalšie možnosti ako cyklotrasami prepojiť aj iné mestské časti a sídlisko Hájik s centrom mesta.

Okrem cyklotrás sa mesto usiluje aj o budovanie doplnkových prvkov cyklistickej infraštruktúry. Ide najmä o cyklostojany, cykloprístrešky, či cyklosčítače a iné prvky potrebné ku komfortu, či bezpečnosti. Medzi hlavné priority patrí aj vybudovanie systému na požičovňu bicyklov, tzv. bikesharing systém, ktorým mesto by poskytlo nielen Žilinčanom ďalšiu možnosť ako podporiť cyklistickú dopravu, a tým aj udržateľnú mobilitu. Ďalšou prioritou mesta je vybudovanie detského bikeparku na Vodnom diele Žilina, na ktorom budú môcť najmenší cyklisti si cvičiť zručnosti na bicykli.

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM