Eliška Šándorová Správy

Dovolenka ako nočná mora: Dá sa vysúdiť strata radosti?

Sľubne vyzerajúca dovolenka, na ktorú si mnohí šetria celý rok, sa po príchode do vytúženej destinácie môže zmeniť. Možno vysúdiť pokazenú radosť z dovolenky?

Ilustračný obrázok k článku Dovolenka ako nočná mora: Dá sa vysúdiť strata radosti?
Zdroj: TASR

Ubytovanie nezodpovedá deklarovaným hviezdičkám, strava je, ľudovo povedané, diétna, pláž od hotela ďaleko alebo vás rovno ubytovali v inom zariadení, aké ste si objednali? Strata radosti z dovolenky ako nemajetková ujma je podľa európskych predpisov právne vymožiteľná!

Príklad z praxe

Na webovej stránke otvorenesudy.sk je zverejnený rozsudok Okresného súdu v Prešove, ktorý je ukážkovým príkladom negatívneho zážitku z dovolenky.

Slovenky si zakúpili pobyt v Hurghade, avšak ako to býva často zvykom, namiesto sľúbeného hotela ich dali z dôvodu plnej kapacity do iného.

Čítajte aj: Dobrý kurz eura: Dovolenka a nákupy v Poľsku a Maďarsku sa oplatia

Ako uviedli v sťažnosti, v kúpeľniach boli dve veľké diery, z ktorých trčali káble. Sprcha bola v dezolátnom stave s opadanou omietkou a bez sprchovacej vaničky. V izbách bol starý špinavý nábytok, po zemi behali šváby. Suma summarum, poskytnuté služby ani zďaleka nezodpovedali štandardu piatich hviezdičiek. Navyše, dovolenkárky prileteli s turnusom namiesto do Košíc do Bratislavy.

Strata radosti

Výsledok? Okrem vysúdenej zľavy a finančnom odškodnení súd zároveň poukázal „na prax európskych súdov ohľadom priznávanie náhrad z titulu tzv. „straty radosti z dovolenky“, teda nemajetkovej ujmy z titulu vadne poskytnutých resp. neposkytnutých služieb cestovnou kanceláriou, pričom žalobkyne si tento nárok ani neuplatnili.“

ZAUJME VÁS: Idete na dovolenku autom? Dajte si pozor, akú poistku máte

Pre takéto prípady má spotrebiteľ právo na nemajetkovú ujmu za spomínanú „stratu radosti z dovolenky“, ktorú upravuje smernica Rady číslo 90/314/EHS o balíku cestovných, dovolenkových a výletných služieb. Oplatí sa teda bojovať za svoje spotrebiteľské prá­va.

Dovolenková prax

"Stretli sme sa s prípadmi, keď niektorým účastníkom zájazdu hneď po príchode sprievodca oznámil, že budú ubytovaní nielenže v inom hoteli, ale aj v inom rezorte vzdialenom od dohodnutého miesta niekoľko desiatok kilometrov. Dovolenkovali na oveľa nižšej úrovni než si zaplatili – ďaleko od pláže, bez ležadiel a slnečníkov, v hoteli, kde sa nedodržiavala hygiena, s jednostrannou stravou, ktorej bolo nedostatok. Namiesto oddychu prežívali stres, psychické vypätie ako dôsledok porušenia podmienok dohodnutých v zmluve cestovnou kanceláriou,“ uviedla Petra Blehová z komunikačného odboru Ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI).

Čítajte aj: Opaľovanie nie je grilovačka: Ako sa vyznať v kozmetike a neodpáliť si zdravie?

Ako dodala, priznávanie náhrad z titulu tzv. „straty radosti z dovolenky“, je praxou najmä európskych súdov. Súdne spory na Slovensku z tohto titulu nie sú častým javom aj z dôvodu, že si spotrebitelia tento nárok neuplatňujú.

„Platná legislatíva ponúka v uvedenej problematike napríklad možnosť požadovať náhradu ako nemajetkovú ujmu spôsobenú zásahom do osobnostných práv alebo možnosť výkladu pojmu "škoda“ v rámci úpravy zmluvy o obstaraní zájazdu. Aktuálne sa pracuje na právnej úprave aj s možnosťou riešiť náhradu nemajetkovej ujmy v prípade, ak táto vznikla v dôsledku nesúladu so zmluvou o obstaraní zájazdu – nesplnenie, vadné plnenie poskytnuté cestovnou kanceláriou, čo možno nie celkom výstižne býva označované ako náhrada za stratu radosti z dovolenky," uviedol Michal Múcska z tlačového oddelenia Ministerstva spravodlivosti SR.

Najčastejšie reklamácie

Povinnosťou cestovnej kancelárie je v zmluvách v prvom rade informovať pravdivo a zrozumiteľne, aby nedochádzalo k zavádzaniu spotrebiteľa.

"Napríklad izba a jej orientácia na more neznamená výhľad z izby na more. Niektoré cestovné kancelárie žiadajú príplatok a môže sa stať, že spotrebiteľ bude mať výhľad z izby na protiľahlú vysokú budovu. Aj pri stravovaní musí presne informovať čo do programu all inclusive patrí, pretože ide nielen o rozdiely v závislosti od krajiny pobytu, ale aj v závislosti od triedy a ceny hotela, v ktorom sa služby poskytujú,“ vysvetľuje Blahová.

Nespokojnosť klientov

Častou nespokojnosťou je vytúžené more, konkrétne jeho vzdialenosť od hotela. Katalógový údaj nemusí znamenať dĺžku prístupovej komunikácie do mora, ale vzdialenosť vzdušnou čiarou.

Čítajte aj: Skôr ako si zbalíte kufre, myslite na Svetobežku. Pomôže aj tam, kde nefunguje internet

Spotrebitelia podľa SOI najčastejšie namietajú nízku úroveň ubytovania, vzdialenosti k moru a najbližšej pláže, animačné programy pre deti a možnosti športového vyžitia v areáli hotela alebo v jeho bezprostrednej blízkosti.

Ilustračné foto, TASR

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM