Rôzne

Dobové FOTO cesty okolo Strečna: S výstavbou sa začalo v roku 1957

V súčastnosti frekventovanú cestu ohrozuje bralo a prebieha tu sanácia. S výstavbou sa začalo pred 60 rokmi. Pozrite si to na fotografiách v galérii!

Ilustračný obrázok k článku Dobové FOTO cesty okolo Strečna: S výstavbou sa začalo v roku 1957
6
Galéria
Zdroj: TASR

Komunikáciu pod hradom Strečno už dlhší čas ohrozuje zlý technický stav hradného brala. Keby to inžinieri pred 60 rokmi predpokladali, možno mohla byť dnes dopravná situácia medzi Žilinou a Martinom iná.

Frekventovaná medzinárodná cesta prvej triedy medzi Žilinou a Martinom I/18 je v súčasnosti dôležitým a hlavne preťaženým cestným ťahom (denne ním prejde až 30.000 vozidiel), ktorý spája západnú časť Slovenska s východom republiky.

Výstavba

Pracujúci žilinského závodu Doprastav začali v októbri 1957 s prácami na výstavbe novej betónovej vozovky Žilina – Strečno.Výstavba je rozvrhnutá do troch etáp.

S prvou začali na úseku medzi obcou Strečno a strečnianskym hradom, je dlhá 1600 m. Betónová vozovka bola osem metrov široká a po oboch stranách mala 2 metre široké krajnice. Celkový objem zemných prác len na tomto prvom úseku predstavuje vyše 60.000 m3 zeminy a 7.700 m3 betónu. Stavba prvej etapy, budovaná nákladom vyše trinásť miliónov korún, sa dokončila do troch rokov, teda do roku 1960.

Podľa projektu odstránili na trase nebezpečné zákruty postavením troch údolných mostov, ktoré preklenuli dolinky medzi svahmi Veľkej Fatry. Nová cesta tak viedla popri obci Strečno v blízkosti asi 100 metrov po pravej strane pamätníka na Zvonici a vyústila podjazdom pri strečnianskom hra­de.

Zdroj: TASR

Sanačné práce

Hradné bralo v súčasnosti predstavuje nebezpečenstvo pre dopravu i ľudské životy, skoštatovala to vláda SR na svojom rokovaní 7. októbra 2015. Preto Ministerstvo životného prostredia vypracovalo inžinierskoge­ologický prieskum a projekt sanácie. Celkové náklady na zlepšenie havarijnej situácie sa vyšplhali na cenu 867.702 eur s DPH.

Spoločnosť ktorá zákazku vyhrala rozdelila práce na tri etapy s termínom ukončenia do 31. mája 2017. Sanačné práce prebiehali už koncom minulého roka a pokračovať sa má v tomto roku. Počas nich je na ceste medzi Žilinou a Martinom úplne vylúčená doprava.

Sanácia skalného masívu sa realizovala aj v roku 1984. Stabilita skalnej steny sa vtedy zabezpečila hlavne mikropilótami a injektážou. Skalné previsy sa dočasne zabezpečili oceľovými lanami a rozvoľnené časti masívu sa očistili.

Foto: Archív TASR

FOTO: Výstavba cesty okolo strečna
6
Galéria
Zdroj: TASR
Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM